3.-4. luokka

Scratch-materiaali

Tarvitset Scratch-ohjelmointia varten tietokoneen ja nettiyhteyden. Scratchia voi käyttää myös suoraan selaimen kautta mutta sen voi ladata myös omalle koneelle.

Vuosiluokille 3-4 tarkoitetut ohjelmointitehtävät löytyvät välilehdiltä: Scratch 3 ja Scratch 4. Vaikka tehtäviin pääsee hyvin kiinni valmiin tehtäväpohjan ohjeilla, on oppilaalla hyvä olla aiempaa kokemusta Scratch-ohjelmoinnista. Aloittaa kannattaa siis osista Scratch 1 ja Scratch 2, jotka löytyvät tämän materiaalin välilehdiltä.

Scratch-tehtäväsarjat on suunniteltu niin, että jokaisen tehtävän jälkeen oppilas jalostaisi annettua ohjelmointitehtävää tuomalla tehtävään omia ideoita ja ajatuksia. Tarkoitus ei ole vain suorittaa tehtäväsarjaa, vaan pysähtyä jokaisen tehtävän kohdalle ja muokata siitä omannäköisensä.