SYYSKOKOUSTIEDOTE 25.11.2004

AINEOPETTAJAT 5.-6. LUOKILLE YHTENÄISESSÄ PERUSKOULUSSA

Perusopetuksen lainsäädäntö- ja opetussuunnitelmauudistuksen eräänä tarkoituksena oli poistaa raja ala- ja yläasteen välistä sekä luoda yhtenäinen oppimisväylä koko perusopetukseen.

Aineopettajaliitto suhtautuu uudistuksiin myönteisesti ja korostaa, että uudistunut järjestelmä mahdollistaa eri oppiaineissa aineenopettajien ja ns. kaksoiskelpoisten luokanopettajien käytön 5.-6. luokilla, jolloin oppilaat tottuvat aineopetukseen jo alakoulun puolella. Oppilaiden kynnys siirtyä yläkoulun puolelle helpottuisi ja turhat pelot poistuisivat. Oppilaiden tulee saada kaikissa aineissa opetettaviin aineisiin ja niiden didaktiikkaan syvällisesti perehtyneen opettajan opetusta ja ohjausta. Tämän takaavat opettajan vähintään 35 opintoviikon opinnot opetettavissa aineissa.

Aineopettajaliitto ry katsoo, että uudistus tulee toteuttaa ottaen huomioon koulurakennusten uusimistarpeet, opettajien aineenhallinta ja samalla opetuksen tason säilyttäminen. Erityisesti aineenopettajien asiantuntijuutta tulisi hyödyntää opetusjärjestelyjä uudistettaessa.