Ohjelmointi

Kertolaskupelin ohjelmointi

1. Siirry linkistä Micro:bitin ohjelmointiympäristöön makecode.microbit.org


2. Tee uusi projekti ja anna sille nimeksi "Kertolaskupeli".


3. Lohkoja KÄYNNISTETTÄESSÄ ja IKUISESTI emme tarvitse ohjelmassa ollenkaan, joten poistetaan ne.
Ota lohkosta kiinni hiiren vasemmalla painikkeella ja raahaa lohko vasemmalla olevien osioiden päälle.
Kun näyttöön tulee roskakorin kuvake, niin vapauta hiiren vasen painike, jolloin lohko poistuu ohjelmasta.


4. Tekemämme pelialusta toimii syöttölaitteena, eli sillä ohjataan mikro-ohjaimen toimintaa.
Ruuviparin ruuvit toimivat eräänlaisina painikkeina. Jokaisen parin toinen ruuvi on kytketty mikro-ohjaimen
GND-pinniin (MAA). Vastaavasti parin viereinen ruuvi on kytketty mikro-ohjaimen pinniin P0, P1 tai P2.

Tarkastellaan ylhäällä keskellä olevaa ruuviparia. Vasemmanpuoleinen ruuvi on kytketty mikro-ohjaimessa
pinniin P0 ja oikeanpuoleinen ruuvi pinniin GND (MAA). Ruuvit ovat hiukan irti toisistaan, mutta kun pelaaja
asettaa sormensa ruuvien päälle, se voidaan havaita mikro-ohjaimessa aktivoituvana tapahtumana.
On tärkeää, että sormi koskettaa molempia ruuveja samanaikaisesti.

Osiosta Syöte löytyy tapahtuma KUN PINNIÄ <P0> PAINETAAN. Tämä tapahtuma aktivoituu, kun pelaaja asettaa
sormensa pelialustassa kohdassa "UUSI KYSYMYS" olevien ruuvien päälle. Mitä ohjelman tulee silloin tehdä?
  • Arpoa kaksi satunnaislukua väliltä 1-10.
  • Esittää kysymys laitteen näytöllä "<1. satunnaisluku> X <2. satunnaisluku> = ".

Alla olevilla ohjevideoilla ohjelmoidaan ohjelma vaiheittain. Katso ne järjestyksessä ja ohjelmoi oma ohjelmasi videoiden mukaisesti.
Videoissa ei ole ääntä, selitteet on esitetty kuvateksteillä.


1. Video-ohje
Aloitus ja tapahtuman "
KUN PINNIÄ <P0> PAINETAAN" ohjelmointi:



Suoritettuasi videolla esitetyt toimenpiteet sinulla tulisi olla kuvan mukainen koodi ohjelmassa.



2. Video-ohje
Funktion "
tulos" ja tapahtumien "KUN PINNIÄ <P1> PAINETAAN" sekä "KUN PINNIÄ <P2> PAINETAAN" ohjelmointi:


Tämän videon jälkeen sinulla tulisi olla alla olevan kuvan mukainen ohjelman valmis koodi.





Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä