(ma3.12) Oppilas tutustuu koordinaatiston perusajatukseen ja sen ensimmäiseen neljännekseen.

Hyvät käytännöt

Pelit
Oppilas pelaa pelejä, joissa hyödynnetään koordinaatiston ensimmäistä neljännestä.

Koordinaatistobingo
Koordinaatisto on helppo ja mekaaninen opettaa. Kertausta ja opetustakin varten koordinaatistobingo on mainio apuväline. Bingo toimii siten, että jokainen oppilas merkkaa omaan pikkukoordinaatistoonsa viisi pistettä aivan mihin kohtiin haluaa (kokonaislukukoordinaatteihin). Opettaja tarkistaa vielä, että pisteet on tehty oikeisiin kohtiin (risteyksiin). Myöskin x- ja y-akseleille saa laittaa pisteitä. Seuraavaksi opettaja nostelee bingolappuja yksi kerrallaan ja sanoo lapussa olevan koordinaatin. Oppilaat merkkaavat, mikäli kohdalle sattuu omassa lapussa oleva koordinaatti. Tässä vaiheessa on myös ainakin aluksi tarkistettava, että koordinaattien järjestys on käsitetty oikein. Mikäli jonkun lappuun osuu viideskin oikea koordinaatti, hän huutaa bingo ja saa mahdollisesti palkinnon tai ainakin mainetta ja kunniaa. Opettajan on syytä kuitenkin tarkastaa, että oppilas on merkannut oikein huudetut koordinaatit. Bingoa ei kannata lopettaa tähän vaan kannattaa katsoa, kuinka monta lappua pitää nostaa, että kaikille tulee bingo. (www.luma.fi)