Omat koreografiat, omat sovitukset

Omat koreografiat, omat sovitukset

Hyvät kappaleet ja niihin sopivat koreografiat ovat avaintekijöitä onnistuneen musikaalin tekemiseen. #feimiä tehdessä lyötiin viisaat ja luovat päät yhteen ja lopputulos onkin sen mukainen.

Suurin osa #feimin kappaleista ovat alkuperäisen Fame -musikaalin kappaleiden suomennoksia. Kappaleet on kuitenkin tuotu 80-luvulta 2010-luvulle sovittamalla ja joitakin sanoja muuntelemalla.
– Kuuntelimme alkuperäiset kappaleet ja mietimme mihin genreen kappale olisi helppo muokata, #feimin bändiin kuuluva Terho Järventausta kertoo.
– Sitten vaan alettiin heitellä ideoita eri instrumenteilla, Maija Ruusukallio lisää.
Sillä mentiin mikä kuulosti hyvältä, ja yhtenäinen kokonaisuus syntyi.

Fame-musikaalin alkuperäisten kappaleiden lisäksi bändi teki itse pari kappaletta musikaaliin lisää sinne mistä musiikkia puuttui, mutta mihin sitä kaivattiin. Vaikka kappaleiden sovittaminen ja tekeminenkin sujuivat helposti, ei alussa vältytty epävarmuudelta.
– Kun aloitettiin, oli epäselvää haluttiinko meidän soittavan annetuista nuoteista, alkuperäisen version mukaan vai opettajan oman vision mukaan, Juho Seppänen myöntää.
Kun alun epäselvyyksien jälkeen päästiin vauhtiin, musiikki syntyi nopeasti ja kaikki ovat lopputulokseen tyytyväisiä.

Ennen kappaleiden päivittämistä nykyiseen uskoonsa tehtiin tanssien koreografiat sekä harjoiteltiin niitä vanhojen versioiden mukaan. Kovin vaikeaa päivitettyihin versioiden siirtyminen ei kuitenkaan ollut.
– Se oli yllättävän helppoa. Sitä helpotti myös se, että bändi kuunteli tanssijoita sovituksen tekemisessä, jos koreografia vaati tietynlaisen kohdan kappaleeseen, kertoo yksi koreografioiden tekijöistä sekä tanssijoista, Kim Chi Le.

Tanssissa oppilaat tekivät käytännössä kaiken itse, mutta opettajat auttoivat luomaan yhtenäisen kokonaisuuden. Kaikki saivat heitellä omia ideoitaan, ja tansseja lähdettiin kehittelemään pienissä ryhmissä. Tanssiryhmästä Hely Nylund sekä Kim Chi Le suunnittelivat lisäksi itsenäisesti koreografioita koko ryhmälle.

Tansseissa otettiin monipuolisesti vaikutteita eri tanssityyleistä kuten lattareista, streetistä, nykytanssista ja showsta. Yksi tanssi tehtiin myös kokonaan Voguen inspiroimana.

Vaikka tällaisessa projektissa mukana olo on palkitsevaa, tanssijat myöntävät myös sen hankaluudet. Välillä vaati enemmän suunnittelua yhdistää erilaiset ryhmissä luodut tanssit. Myös tietyt yksityiskohdat koreografioista saattoivat poiketa omasta tanssilajista, mutta pääasiassa oppilaat onnistuivat hyvin valitsemaan roolinsa.
– Ei pidä masentua, vaikka tuntuu, ettei mikään toimi, tiivistää Suvi Antila yksi tanssijoista.

Pienet pulmat musiikin ja tanssin kanssa kuuluvat kuitenkin asiaan. Tärkeämpänä opiskelijat pitävät henkilökohtaista kehittymistä usealla eri alueella. Monet esiintyjät mainitsevat myös kärsivällisyyden ja itsevarmuuden lisääntyneen. Uudet tuttavuudet ja ryhmätyöskentelyn toimivuus ovat olleet huippua.

Jenna Suhonen suosittelee mahdollisimman monia osallistumaan tällaisiin projekteihin jos tulee mahdollisuus. Tarvitaan vain pieni kiinnostuksen kipinä ja kohtuullisesti aikaa paneutua harjoituksiin. Lopulta kova työ palkitaan ja käteen jää monia hyviä muistoja ja opittuja taitoja.

lehtijutun_kuva.png
Koreografiat syntyivät opiskelijoiden yhteistyönä.

Teksti: Jenna Palmu ja Miralina Rissanen
kuva: #feimin tuotanto

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä