Viikkokertomuksia

Viikko 9

Tämä viikko on saatu nauttia pakkas säästä ja auringon paisteesta, ihanaa!

Isojen pääty on tämän viikon pitänyt yhtä, joten on ulkoiltu ja jakauduttu seka ryhmiin leikkimään.

Ulkoiluajat ovat poikkeuksellisesti vaihdelleet lomaviikon vuoksi.
Mutta ensi viikolla taas palaamme niin sanottuun rytmiin.

Viikko-ohjelma välilehdellä muutama tieto koskien seuraavaa viikkoa.

Aurinkoista viikonloppua,
Toivottelee Haltsut :D

Viikko 8 / 17.-21.2.2020

Kotileikki on saanut uutta ilmettä :D
Kotileikin yhteyteen muutti lääkärileikki ja kampaamo sisustettiin uuteen paikkaan, huone toki pysyi samana.
Nyt kotileikistä voi lähteä käymään lääkärissä ja kampaajalla :)

Leikkihuoneet rakentuvat hiljalleen ja saavat uutta ilmetty :D
Leikki elää ja rakentuu ajatusten ja innostusten kautta.

Hannelandia on tulossa pitämään huoltajailtaa, josta etusivulla kutsu.
Yrittäkää tulla paikalle, tämä on äärimmäisen tärkeä ilta :) ja avaa hienolla tavalla päiväkodin toimintatapaa ja meidän
arkea täällä lasten kanssa.
Lämpimästi Tervetuloa!

-Haltsut

VIIKKO 7 / 10.-14.2.2020

Pitkästä aikaa jotain infoa tällekin välilehdelle :D

Tänä viikkona Dinomaa on saanut lisää lasten käden jälkeä ja uutta ilmettä huoneen seinälle. Sinne on ilmestynyt hulppea tulivuori, jonka isojenpään lapset ovat saaneet porukalla toteuttaa :D WAU! Käykäähän vilkaisemassa.
Osa lapsista on tehnyt pahvista lentoliskoja jotka ripustetaan kattoon niiden valmistuessa. Myös kirjahylly on löytänyt paikkansa samaisesta huoneesta. Tarjolla on erilaisia dinoaiheisia kirjoja joita voi mennä rauhassa tutkimaan salaiseen majaan pöydän alle tai lueskella yhdessä aikuisen kanssa.

Palomiesleikkiin on tullut pukeutumisvälineeksi saappaat ja kurahousut jossa harjoitellaan ripeää palomiesten pukeutumistekniikkaa --> Hyviä pukemisharjoituksia leikin lomassa ;)
Leikkialueita rakennellaan pikkuhiljaa kokoajan lisää ja kehitetään yhdessä lasten kanssa, sekä tehdään se konkreettisesti yhdessä. Tämä on innostavaa ja opettavaa. Myös palomieskirjoja haettiin kirjastosta.

Touhukas viikko takana :)

Iloista viikonloppua kaikille!

Toivottelee Haltijat

Viikot 37-38

Kahden viikon aikana olemme vierailleet Lilli possun matkassa taikasienimetsässä. Siellä harjoittelimme tasapainoilu hyppimällä sienten yli erilaisilla tyyleillä. Juoksimme sieni metsässä etuperin, takaperin, hiippailimme varpasillaan ja liitelimme, kaikki nämä niin ettei yhtään sientä kaatuisi. Taikasieninä meillä oli vessapaperirulla ja pahvilautanen, jotka olivat ensin melko värittömiä. Sitten pohdimme minkä värisiä taikasienet voisi olla ja näin ollen sienet saivat mitä ihanimpia värejä ja kimalteita. Kun seikkailimme taikasienimetsässä uudelleen, olivat sienet saaneet upean värin ja metsässä oli yhtä väriloistoa.

Retkipäivänä oli taas mitä mahtavimmat leikit metsäpaikalla. Siellä ongittiin, ajettiin puunrunko autolla, taisi olla palomiehiäkin ja evästeltiin tottakai. Kuraakin piisasi mutta emme tästä välittäneet. Lapset saivat nauttia ja leikkiä, ja retken päätteeksi olivatkin muuttuneet melko ruskeiksi :D Päiväkodille päin lähdettäessä kävimme ensin ruohikon kautta tekemässä ruoho enkeleitä selällään ja vatsallaan. Ja kävellessä takaisinpäin kohdalle osui ainakin kakskyt metriä pitkä vesilätäkkö ja siitäkös riemua syntyi. Lätäkön sai juosta läpi :D Ja ai että miten lapset nauttivat, menimme jopa uudelleen ja otettiin nauhalle lätäkön läpi juoksu.

Viikkoihin mahtui myös riimittelyä, satujen lukua, aamupiiriä ja paljon leikkiä. Osalla enkkutuokiota ja luontoliikuntaa.

Hei, luontoliikunnassa olisi vielä pari vapaata paikkaa :) ("nopeet syö hitaat"-periaatteella) Kiinnostuneet kertokaa ryhmän aikuisille.

VIIKKO 35

Hei :)

Maanantaina pääsimme seikkailemaan Lillin possun liikuntaretki teeman siivittämänä. Seikkailimme maatilalla poiketen eri maatilan eläinten asumuksiin. Välineinä käytimme sanomalehti arkkeja jotka kulki koko matkan mukana. Lehti toimi sateensuojana, teimme siitä kilin parrat joita kiskoimme toisiltamme irti, sitten teimme niistä kukonkannukset joihin muut kukot yrittivät astua päälle. Juoksimme tuultapäin ja lehti takertui kiinni vatsaan, selkään ja peppuunkin :D Lopuksi vierailimme sikalassa ja teimme mutaa, kaikki sai repiä oman lehtensä pieniksi palasiksi joka sitten toimi mutana. Yksitellen jokainen pääsi possuksi mutaan möyrimään ja muut heitteli mutaa päälle (lehtisilppua). Ja koska siat on siistiä kansaa lopuksi siivosimme yhteistuumin mudat jätesäkkiin. Oli aivan huisin hauskaa, naura ja riemua piisasi ja posketkin saimme punaisiksi :)

VIIKKO 34

Heipä hei kaikille :)

Tällä viikolla ollaan harjoiteltu ryhmässä toimimista ja leikkivalintataulun käyttöä. Joka lähes jokaiselle Haltijalle vielä upouutta.
Kovin tärkeäksi on muodostunut se omalla nimellä varustettu pyykkipoika jonka saa itse laittaa valitsemansa leikin kohdalle :D
Nyt siis harjoittelemme leikinvalintaa ja pitkäkestoista leikkiä kavereiden kanssa.

Perjantaina starttasimme retket käyntiin ja kävelimme entisien metsätonttujen kodalle Himmelille. Metsässä kertasimme rajoja ja sääntöjä miten siellä toimitaan, mitä saa tehdä ja mitä ei, minne saa mennä ja minne ei. Ja tottakai nautiskelimme eväistä ja leikimme :D. Ja kuraisina tulimme takaisin päiväkodille, mutta hauskaa oli! Kuravaatteet olisi hyvä viedä pesuun, jotta on taas mukava pukea seuraavan kerran päälle kun tarve vaatii.