Pietarin matka 2015

Pietari 2015

Menomatka Suomen puolella + tulli

• Bussimme lähti kohti Pietaria klo. 7.30. Noin 50 minuutin ajamisen jälkeen pysähdyimme n. 20 minuutiksi Lohjan ABC:llä.
  • Matkalla pysähdyimme myös Porvoossa, Loviisassa ja jossain keskellä moottoritietä, jossa otimme matkustajia kyytiin.
  • Noin kello 11.50 saavuimme Teboil Rajahoville, joka sijaitsee lähellä Suomen ja Venäjän rajaa. Teboililla pidimme pienen tauon, söimme ja kävimme vessassa. Tämän jälkeen suuntasimmekin jo kohti Suomen ja Venäjän rajaa.

Menomatka Venäjän puolella

• Suomen tullilla kesti noin 10 minuuttia ja Venäjän tullilla kesti noin kaksi tuntia, sillä edessämme oli kaksi bussia. Kun pääsimme rajan yli, pysähdyimme Viipurin Veikot -nimisessä kaupassa, jossa pystyi vaihtamaan rahaa ja ostaa herkkuja.
  • Kaupassa käynnin jälkeen Loviisan venäjäseuran varapuheenjohtaja kohotti maljan meille, jotta matkasta tulisi mukavampi.
  • Noin kello 17 saavuimme Pietariin ja kello 17.33 saavuimme hotelli Moskovaan. Saatuamme avaimet meillä oli noin tunti aikaa ennen keskustaan lähtemistä.
  • Kello 19 lähdimme metrolla keskustaan Nevski prospektille. Kävimme Subwayssa syömässä ja kiertelimme hieman kaupungin keskustassa. Kävimme mm. Kristuksen ylösnousemuksen katedraalilla eli Verikirkolla ja Mihailovskin puistossa jonka jälkeen palasimme hotellille.

Kuvia torstaipäivältä

Perjantai

• Perjantaipäivä alkoi ravitsevalla aamupalalla, jonka jälkeen pakkauduimme bussiin ja lähdimme kohti Puskinin kaupunkia ja Katariinan palatsia. Perille päästyämme kiertelimme oppaamme Julian kanssa ympäri Katariinan palatsin puutarhaa ja hetken odotuksen jälkeen pääsimme myös itse palatsiin.
  • Palatsin nähtyämme suunnistimme kohti MEGA-kauppakeskusta, jossa ruokailimme ja teimme ostoksia. Tämän jälkeen palasimme hotellille, jossa meillä oli pari tuntia vapaata aikaa ennen yhteistä ruokailua.
  • Päätimme ruokailla hotellin olutravintolassa, koska opettajat kokivat sen parhaaksi vaihtoehdoksi. Ruokaa sai odottaa kauan, mutta se oli sen arvoista, sillä se oli todella hyvää! Tässä vaiheessa päivää kello oli jo paljon ja suuntasimme kohti hotellihuoneitamme.

Kuvia Katariinan palatsista ja puutarhasta

Lauantai

• Starttasimme kiertoajelumme lauantaiaamulla hotellin parkkipaikalta. Kun bussi oli saatu täyteen innokkaita turisteja, sai matka alkaa.
  • Kiertelimme bussilla Pietarin kauniita katuja pitkin, ihastellen vanhoja hyvin koristeellisia rakennuksia ja Pietarin sujuvaa liikennettä ja erikoisia autoparkkeerauksia. Matkassamme mukana oli myös oma turistioppaamme Julia, joka selosti meille kaiken Pietarin historiasta mielenkiintoisena ja tiiviinä pakettina. Matkan varrella pysähdyimme muutamaan otteeseen; Ensimmäisen kerran kauniin ja koristeellisen Verikirkon luona ja toisen kerran hyvin viihtyisässä matkamuisto liikkeessä, jossa meille tarjottiin ilmaista kahvia.
  • Kun kaikilla oli maatuskat ja muut tuliaiset mukana, jatkoimme kiertoajeluamme vielä hetken ajan ja lopulta päätimme matkamme upean Iisakin kirkon luokse. Tästä saimme jatkaa päiväämme vapaasti keskustassa kierrellen. Kokonaisuudessa kaupunki kierros bussilla kesti noin kaksi tuntia. Matka oli hyvin suunniteltu ja mitoitettu juuri sopivan pituiseksi. Menisimme mielellämme uudestaankin!

Lauantai-ilta ja baletti

• Lauantaina pyörittyämme kaupungilla ja tultuamme hotellille meillä oli pari tuntia aikaa valmistautua illan balettiin. Lähdimme seitsemältä metrolla Mihailovskin teatteriin Pietarin keskustaan. Baletti oli hieno, eikä vastaavaa kokemusta varmastikaan koskaan tule.

Kuvia lauantaipäivältä

Yllä ylväs Iisakinkirkko ja alla Kristuksen ylösnousemuksen katedraali

Paluumatka

• Lähdimme matkaamaan bussilla Pietarista takaisin kotia kohti melko aikaisin sunnuntaiaamuna. Tarkkaan ottaen heräsimme vähän ennen kahdeksaa, kävimme aamupalalla, teimme viime hetken ostoksia läheisessä Prismassa ja tuliaiskaupassa, menimme bussiin ja lähdimme matkaan
  • Matkalla bussissa otimme vielä muutamia kuvia Pietarista ja sen laitamilta. Matkalla pysähdyimme Viipurissa, jossa meillä oli tunnin verran aikaa käydä kaupoissa, ottaa kuvia, katsoa maisemia yms
  • Viipurin jälkeen matkamme jatkui rajaa kohti. Raja-asemilla meni aikansa, mutta vihdoin pääsimme Rajahovin Teboilille syömään. Tämän jälkeen siirryimme takaisin bussiin ja aloitimme matkamme kohti Salon PiihoviaTuntien jälkeen saavuimme Piihoville ja näimme läheisemme jotka hakivat meidät kotiin. Kotona oli väsynyt olo, kuten myös seuraavana päivänäkin, mutta kyllä matka oli tekemisen arvoinen.