Blogi

Söndag den 30 augusti

Den största delen av vår grupp började den sista dagen med lång sömn (vi steg upp klockan åtta). Annetta, Sanni och Sanna var duktiga en gång till. De gick med fågelmän och fick se fåglar efter klockan sex. På förmiddagen packade vi och städade stugorna. Vi undersökte våra gårdagens planktonsampel innan vi gick till restaurangen och åt soppa. Förbindelsefartygen kom klockan två.
Nu sitter vi på Eivor och väntar på att gå hem.
Det var den här resan det.

Lördag den 29 augusti

Tekijä: Camilla Oksa
Vi vaknade tidigt (vid femtiden) och gick till den högsta punkten på heden. Där observerade vi flyttande fåglar med fågelmän Kim, Tomas och Petri. Vi var där cirka två timmar. Efter det började vi söka raster och växter runt på ön. Vi plockade också sopor från stränder. Däremellan åt vi och fortsatte med raster. Under dagen gjorde vi också planktonforskning. På kvällen gick vi till kiosken och åt glass där. Efter det badade vi bastu och simmade. Till kvällsnack hade vi korv med zucchini och därefter plättor med sylt. Sent på kvällen var vi hos fågelmän och lyssnade på vilka fåglar de hade sett under dagen. Vi hade mycket program och promenerade jättemånga kilometer.

Fredag den 28 augusti

Tekijä: Emmi Nummela
Sanna, Sanni och Annetta steg upp före soluppgången och gick till Västerrevet för att titta på ringmärkering med två killar från Åbo Ornitologiska Förening. De såg några vadare, två sparvhöker och en skärpiplärka. På stranden låg också andra konstiga saker, liksom en tusch och en skobotten. Det regnade och blåste hela tiden men de var duktiga.
Sedan ca. klockan tio gick vi till naturstugan. Där gjorde vi svenska uppgifter och lärde oss några fakta över ön. Efter lunchen diskuterade vi med Björn, som bor på ön. Han berättade oss intressanta historier och visade oss kapellet.
På kvällen badade vi bastu, men bara Emmi och Sanni vågade simma i havet. Vattnet var varmt, men det blåste hårt. Dagen var kul.

Torsdag den 27 augusti

Vår dag började på samma sätt som varje annan dag. Vi kom till skolan klockan åtta på morgonen och reknade matte (eller studerade någonting annat). Klockan 10.40, efter den andra stunden, hade vi mat. Vår buss till Åbo avgick klockan 10.45, och före det borde vi hastigt skaffa någonting att äta.
Lyckligtvis missade vi inte bussen. I Åbo hade vi en halvtimme tid före bussen till Pärnäs ankom. Därifrån tog vi förebindelsefartygen Eivor. Lärarna förklarade för oss våra ärenden och inhysning, och vi också åt vår mat. Vi var tvungna att tänka med vår trötta hjärna (åtminstone jag tyckte att det var så) på intervjufrågor på svenska. När vi äntligen kom till Jurmo, var klockan redan vid halvsjutiden.
Vår stuga var fint - vi hade eget kök, två rum och även en teve (som vi inte använde)! Vi spelade kort tillsammans medan lärarna lagade pizza för oss (det var jättegott). Sedan hade vi vårt första aktivitet - vi skulle få se vadarefåglar.
Jag (och den här "jag" är Linnea) stannade i vår stuga eftersom jag var så trött. Efter jag hade diskat märkte jag att regnet blev häftigare. Det var stämningsfullt att lyssna på regn och blås. Snart slämde dörren öppen och en genomblöt figur steg in. Det var Annetta.
Deras grupp hade gått längs gatan i mörkret med bara en lampa. De hade gått och gått, men platsen som de försökte hitta var inte synlig. Äntligen såg de ljus långt borta. De styrde sina steg dit.
Men fågelmän, som de skulle vilja träffa, var inte där. Det var en tält där: hela gruppen var fotfarande mitt i heden. De kunde inte se stranden och duggregnet förändrades till ösregn.
Tapper var vår äventyrlig grupp - de vadade genom ljungbuskar och lyckades även hitta vägen tillbaka, men inte utan att våtas genomblöta.

Jag är ganska glad att jag stannade in i stugan.