TO1 KANSAINVÄLISYYS

Kansainvälisyyskurssi

Kulttuurikurssilla toteutetaan matka aitoihin kulttuuriympäristöihin kokemaan aitoja kulttuurielämyksiä.

Kurssi voi koostua esim. elokuvista, taidemuseoista, teatteriesityksistä, asiantuntijaluennoista ja työpajoista. Opiskelijat perehtyvät kulttuurimatkan teemoihin oppitunneilla vähintään kahden oppiaineen näkökulmasta. esim. äidinkieli, kielet, historia, musiikki, kuvataide tai liikunta. Oppiainerajat ylittävänä teemana on yrittäjyys: varojatoteutettavaan matkaan kerätään tuotemyynnillä, järjestämällä kahvituksia eri tilaisuuksissa, osallistumalla inventaarioihin jne. Kurssin teema ja toteutettava opintomatkakohde täsmentyy lukukauden alussa

Kulttuurikurssi toteutuu lukioaikana omakustanteisesti kohtuullisilla kustannuksilla lähialueen tarjoamia mahdollisuuksia hyödyntäen . Kurssista saa suoritusmerkinnän kahden kurssilla suoritetun matkan jälkeen.

Reissumme Ikuiseen kaupunkiin

Me Posion lukion kansainvälisyyskurssin 15 opiskelijaa ja kaksi opettajaa lähdimme Rooman matkalle perjantaina 11. tammikuuta. Matka alkoi koulun parkkipaikalta kello 11 kohti Rovaniemen lentokenttää. Me matkustimme Helsingin kautta Roomaan. Helsingin ja Rooman välinen lento oli myöhästynyt tunnilla, mikä sekoitti hieman suunniteltua aikataulua.
Saavuttuamme Rooman lentokentälle meitä odotti taksi hotellille. Lopulta meidän ja hotellihuoneiden sänkyjen välissä oli vain pitkä taksimatka ja kirjautuminen hotelliin sisään. Me saimme jo esimakua italialaisesta liikenteestä matkallamme Vatikaanin läheisyydessä sijaitsevaan Hotel Museumiin.

Ensimmäinen päivä Roomassa
Vaikka me pääsimme nukkumaan vasta kolmen maissa aamuyöstä, heräsimme pirteinä valmiina tutkimaan Rooman kaupunkia. Aamupalan syötyämme ryhmämme suuntasi kohti tunnettuja nähtävyyksiä. Matkalla kohti meidät yllätti kaupungin katujen likaisuus ja kaoottinen liikenne, mutta Rooman kaunis, vanha arkkitehtuuri kuitenkin onnistui viemään huomiota toisaalle.
Matkustaminen jalan kului joutuen, sillä suunnistaminen oli yllättävän helppoa Rooman sydämessä. Roomassa oli runsaasti nähtävää, kuten kirkkoja ja katuja, jotka olivat pullollaan historiaa.
Kun päivän tavoitenähtävyydet oli kierretty läpi, päädyimme alkuillasta läheiseen ravintolaan syömään. Ruoka Roomassa oli erittäin edullista. Kun kaikki olivat syöneet mahansa täyteen, alkoi retken sovittu vapaa-aika. Hotelli sijaitsi turistivaltaisella alueella muiden hotellien keskuudessa, joten iltaisin oli hiljaista. Osa opiskelijoista kävi lähistöllä sijaitsevassa videopelimuseossa, jossa käytiin läpi videopelien historia sen alkuajoista nykypäivään ja jossa sai pelata vanhoilla konsoleilla.
Hotellissa vietimme vapaa-aikaa huoneissamme, hotellin katolla tai aulassa sijaitsevassa olohuoneessa. Hotellissa ei ollut paljon muita asukkaita, joten tungosta esimerkiksi aamupalalla ei ollut.

Vierailu Paavin kotona
Meidän nähtävyyskierroksemme huipentui Pietarinkirkossa käymiseen. Saapuessamme Vatikaaniin harhailimme hetken, sillä meille luvattu opas ei ollutkaan sovitulla paikallaan. Lopulta kaikki kuitenkin selvisi, ja pääsimme turvatarkastuksen kautta sisälle kirkkoon. Kirkko oli jo kooltaankin suurenmoinen, ja henkeäsalpaavat taideteokset tekivät meihin lähtemättömän vaikutuksen.

Parasta pizzaa!
Toisena päivänä lähdimme hotellilta kohti Pantheonia ja kävimme Colosseumilla. Pantheonin koko yllätti meidät, se oli suurempi kuin olimme odottaneet. Colosseum oli täynnä ihmisiä. Tämä kiinnostava monumentti sijaitsi kauempana kuin olimme ajatelleet. Taas päivän päätteeksi kävimme autenttisessa italialaisessa ravintolassa, joka valmisti meille perinteistä italialaista ruokaa; tämä oli retkemme viimeinen ateria.

Kaikki tiet eivät vie Rovaniemelle
Paluumatka Roomasta Helsinkiin sujui ongelmitta. Parin tunnin odottelun jälkeen ryhmämme suuntasi Rovaniemen portille. Lento lähti normaalisti, mutta laskeutuessamme kiitoradalle lentokone lähti yllättäen jyrkkään nousuun – kone ei pystynyt laskeutumaan. Hetken päästä saimme ohjaamosta kuulutuksen, jossa kapteeni kertoi koneen palaavan Helsinkiin. Syynä paluuseen oli huono näkyvyys, ristituuli sekä liukas kiitorata. Lento takaisin Helsinkiin meni nopeasti tunnekuohussa ja pähkäillessä, milloin pääsisimme kotiin.
Helsinkiin palattuamme jouduimme käymään läpi turvatarkastuksen uudestaan, mutta kohta olimme jo ilmassa. Lennon aikana arvailimme, pääsisikö tämäkään kone laskeutumaan. Lentokone pääsi ongelmitta Rovaniemelle, mutta joutui odottelemaan, että lentokenttä aurattaisiin loppuun. Olimme ilmassa puolet pidempään, mitä oletimme, mutta vihdoin laskeuduimme maahan.

-tarinaa kirjoittaneet Anssi Lämsä, Ella-Mari Hämeenniemi, Aatu Säkkinen, Aada Posio ja Toni Posio