BBC Microbit -ohjelmointi

Ohjelmointiympäristön käyttö

BBC micro:bit on korttitietokone, josta kuvia alla.






Ominaisuudet

  • Suorittimena ARM Cortex M0 CPU (32bit, 16MHz, 16K RAM)
  • 25 ohjelmoitavaa LEDiä
  • 2 ohjelmoitavaa painonappia
  • Valo- ja lämpötila-anturi
  • Liikeanturit (kiihtyvyysmittari ja kompassi)
  • Langattomat yhteydet radion ja bluetoothin avulla
  • micro USB -liitäntä
  • Liitäntäpinnejä
  • Lisäosilla saa auton, tuulimyllyn, jne. (laajennuspaketeilla nimeltä "Bitbot" ja "Inventor's Kit")

Ohjelmointiympäristön käyttö

Microbittiä voi ohjelmoida joko graafisilla ohjelmapalikoilla tai oikeilla ohjelmointikielillä Pythonilla tai JavaScriptillä. Kaikkia kolmea edellä mainittua ohjelmointivaihtoehtoa voi ohjelmoida www-selaimessa MakeCode editorilla osoitteessa microbit.org/fi/code/. Microbittiä voi ohjelmoida myös lataamalla Mu editorin ja siinä ohjelmoida Pythonilla. Tämän sivun esimerkkitehtävissä käytetään graafisia ohjelmapalikoita ja MakeCode editoria www-selaimessa. MakeCode editorista on myös työpöytäsovellus, jonka voi ladata Microsoft Storesta.

Microbit MakeCode Editorin ohjelmointiohjeet:

  1. Ohje microbitin ohjelmalohkojen tekemiseen on www-sivulla makecode.microbit.org/reference
  2. Microbit-ohjelmakoodi tehdään www-sivulla microbit.org/fi/code/
  3. Klikkaa "MakeCode editor" ja seuraavaksi klikkaa "Uusi projekti".
  4. Anna projektillesi nimi
  5. Valmista ohjelmakoodia voit testata www-selaimessa ikkunan vasemman reunan emulaattorissa ennen ohjelman siirtämistä microbittiin.
  6. Kun ohjelmakoodisi on valmis, klikkaa tiedostonimen oikealla puolella olevaa levykkeen kuvaa ja tietokoneeseesi talentuu projektisi niminen ja .hex loppuinen tiedosto. Tiedosto löytyy resurssienhallinnalla todennäköisesti kansiosta "ladatut tiedostot".
  7. Liitä microbit tietokoneeseen USB-kaapelilla.
  8. Siirrä resurssienhallinnalla HEX-tiedosto microbittiin: klikkaa tiedostoa hiiren oikealla napilla ja valitse "lähetä kohteeseen - microbit".
  9. ÄLÄ IROITA KAAPELIA TIEDONSIIRRON AIKANA.
  10. Ohjelmakoodisi käynnistyy microbitissä, kun tiedonsiirto on valmis.
  11. Microbit toimii USB-kaapelin sähköllä tai voit liittää patterin, jolloin toimii myös ilman USB-kaapelia.
  12. Kun olet lopettanut ohjelmoinnin, voit siirtää HEX-tiedostosi koulun OneDriveen. Seuraavalla tietotekniikan tunnilla voit jatkaa ohjelmointia: klikkaa "MakeCode editor", klikkaa nappia "Tuo" ja vaitse "Tuo tiedosto", josta voit ladata HEX-tiedostosi microbittiin. MakeCode editor ei näe OneDriveä, joten ensin HEX-tiedosto on ladattava esimerkiksi tietokoneen työpöydälle.
  13. Esimerkkitehtävät löytyy tältä sivulta alempaa.
Huom: Ohjelmointi-ikkunan yläreunassa on tekstit "Lohkot" (oletus) ja "JavaScript". JavaScriptiä klikkaamalla näet palikkaohjelmasi ohjelmakoodin.

Esimerkkitehtävät

Ohje microbitin ohjelmalohkojen tekemiseen on www-sivulla makecode.microbit.org/reference


Tehtävä 1

1.0 Tee ledeillä kuva
  1. Valitse YLEISET ja käytä ohjelmalohkoa "näytä kuvake".
  2. Vaihda oletuskuva haluamaksesi.
  3. Laita ohjelmalohko "näytä kuvake" lohkon YLEISET/"käynnistettäessä" sisään.
  4. Ikkunan vasemman reunan emulaattorissa pitäisi näkyä valitsemasi kuva.
  5. Anna kooditiedostolle nimi muuttamalla ikkunan alaosan tiedostonimeä. Oletusnimi on usein "Nimetön".
  6. Klikkaa tiedostonimen oikealla puolella olevaa levykkeen kuvaa ja tietokoneeseesi tulee .hex loppuinen tiedosto.
  7. Siirrä hex-tiedosto microbittiin.
  8. Microbitissä pitäisi näkyä kuva.
1.1 Tee ledeillä hymiö :) (tee oikeinpäin)
  1. Valitse YLEISET ja käytä ohjelmalohkoa "näytä ledit" tai "show leds"
  2. Tee "näytä ledit" :) ja laita LED-lohko lohkon YLEISET/"käynnistettäessä" sisään
  3. Ikkunan vasemman reunan emulaattorissa pitäisi näkyä naurunaama
  4. Tallenna levykkeestä, siirrä hex-tiedosto microbittiin ja kokeile toimiiko
1.2 Jatkuu
  1. Valitse SYÖTE ja sieltä tee NELJÄ ohjelmalohkoa "KUN ravistetaan".
  2. Muuta "ravistukset" kallistukseksi oikealle/vasemmalle ja logo ylös/alas siten, että :) näkyy oikeinpäin vaikka kääntelet microbittiä.
1.3 Jatkuu
  1. Käytä SYÖTE-ohjelmointilohkoa seuraavasti.
  2. Kun painiketta B painetaan, hymiö onkin :(

Tehtävä 2

2.0 Tee Noppa
  1. Valitse SYÖTE ja tee KUN-ohjelmointilohko napille A.
  2. Valitse MUUTTUJAT ja tee uusi muuttuja NOPPA
2.1 A-napin ohjelmointilohkossa
  1. Käytä MUUTTUJAT ja MATEMATIIKKA ohjelmointilohkoja.
  2. Aseta NOPAN arvoksi satunnaisluku 0-5
  3. Lisää NOPAN arvoon 1
  4. Näytä nopan arvo YLEISET ohjelmointilohkojen avulla

Tehtävä 3

Tee Kivi-Paperi-Sakset peli
  • Kun painetaan nappia B, arvo luku 0-2. Numeron sijasta näytä kuva seuraavasti:
  • 0 = kivi
  • 1 = paperi
  • 2 = sakset
  • Tarvitset 1-2 tehtävien tietojen lisäksi Logiikkaohjelmointilohkoa "jos tosi sitten", jossa vertailet muuttujasi arvoa ja näytä tilanteeseen sopiva kuva. Myös vertailupalikka löytyy Logiikkalohkoista.
  • Pelaa peliä kaverin kanssa.

Tehtävä 4 - parityö

Käytä RADIO-ohjelmointilohkoja
  • Lohkon YLEISET/"Käynnistettäessä" sisälle laita ohjelmointipalikka 
    RADIO/"Radio aseta ryhmä"
  • Aseta ryhmän tunnisteeksi jokin nelinumeroinen luku, joka on parityössä molemmalla sama. Eri kuin muilla luokassa.
  • Toinen tekee ohjelman, joka lähettää merkkijonon ja toinen vastaanottaa merkkijonon.
  • Lähettäjä: Kun painat nappia A, lähetä RADIOLLA merkkijono "OK". Käytä apuna tehtävää 2.
  • Lähettäjä: Kun painat nappia B, lähetä RADIOLLA merkkijono "EI".
  • Lähettäjä: Kun ravistat microbittiä, lähetä RADIOLLA merkkijono "PÖÖ".
  • Tarvittavat palikat löytyvät: RADIO, YLEISET ja MUUTTUJAT.

Tehtävät 5- ovat alempana tällä sivulla

Bitbot


Tässäkin kuvassa on Microbit (Bitbotissa kiinni).
 Microbittiin saa paljon lisävarusteita ja tällä lisäpaketilla Microbitistä tulee ohjelmoitava auto, jossa on vakiona ledivaloja, viivanseurantasilmät, summeri ja valoanturit. Lisävarusteena saa etäisyystutkan. Tässä microbittiautossa on hienoa se, että microbittiä voi käyttää langattomana kauko-ohjaimena. Siis tarvitaan kaksi microbittiä ja Bitbot. Molempaan microbittiin koodataan ohjelmat, joista toinen lähettää ohjausviestejä A- ja B-nappien painalluksista tai ravistuksista ja se toinen autossa oleva microbit kuuntelee viestejä ja ohjaa moottoreita, summeria ja valoja ohjeiden mukaan. Esimerkiksi kun painaa nappia A, auto voi kääntyä oikealla ja sytyttää oikeanpuoleisen ledin. Kun painaa molempia nappeja auto voi vaikka ajaa suoraan, jos ohjelmoija niin haluaa.


Kuvassa Microbitin suojakuori.

Lisätehtävät

Tehtävä 5 - Tee radio-ohjattava auto parityönä

Tarvitset kaksi microbittiä ja yhden bitbotin. Auton ohjausviesteissä ottakaa mallia tehtävästä neljä.

Joku tekee auton radio-ohjaimen yhdestä microbitistä (helppo)
  • Lohkon YLEISET/"Käynnistettäessä" sisälle laita ohjelmointipalikka RADIO/"Radio aseta ryhmä".
  • Aseta ryhmän tunnisteeksi jokin nelinumeroinen luku, joka on parityössä molemmalla sama. Eri kuin muilla luokassa.
  • A-napista microbitin radiosta lähtee numero 1
  • B-napista microbitin radiosta lähtee numero 2
  • Kun molemmat napit A ja B on pohjassa, radiosta lähtee numero 3
  • Microbitin ravistamisesta radiosta lähtee numero 0
Joku tekee auton bitbotista ja microbitistä (vaikeampi)
  • Klikkaa "Edistyneet", "Lisää paketti" ja lisää bitbot-paketti, jolla saat bitbotin ohjauspalikat käyttöön.
  • Tee microbitin ledeillä kuva, numero tai teksti, jotta tunnistat oman autosi. Ohjeet löydät tehtävästä 1.
  • Lohkon YLEISET/"Käynnistettäessä" sisälle laita ohjelmointipalikka RADIO/"Radio aseta ryhmä".
  • Aseta ryhmän tunnisteeksi jokin nelinumeroinen luku, joka on parityössä molemmalla sama. Eri kuin muilla luokassa.
  • Microbitissä vastaanota radiolla numeroita. LOGIIKKA lohkoista "Jos" lohkoilla testaa onko numero 0, 1, 2 tai 3:
    • Huom alla oleviin: Moottorin tehotila säilyy kunnes auto saa uuden käskyn. 
    • Jos 0, pysäytä auto asettamalla BITBOT ohjelmointilohkolla nopeudeksi 0 .
    • Jos 1, laita vasemman moottorin tehoksi 300 ja oikean tehoksi 100 (kääntyy oikealle)
    • Jos 2, laita oikean moottorin tehoksi 300 ja vasemman tehoksi 100 (kääntyy vasemmalle)
    • Jos 3, aseta BITBOT ohjelmointilohkolla nopeudeksi 1000 (liikkuu eteenpäin)

Huom: Moottoreiden teho voi olla välillä 100 - 1000 (100 on hidas ja 1000 on nopea).

Seuraavaksi: Soita äänimerkki, kun kallistat microbittiä.

Seuraavaksi: Vilkuta vasemman puolen lediä/ledejä, kun käännyt vasemmalle. Oikealle käännyttäessä tee vastaava juttu.

Seuraavaksi: Yritä seurata lattian teippiä.


Tehtävä 6 - Tee Ahmattipeli

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä