Ohjelmointi ja robotiikka

Mitä ohjelmointi ja robotiikka on?

Ihmiset kertovat asioita toisilleen puhumalla, ohjelmointi on puolestaan puhetta tietokoneille. Ihmisten tavoin kaikki tietokoneetkaan eivät ymmärrä samaa kieltä, vaan niillä on useita eri kieliä. Myös ohjelmoinnissa, eli koodauksessa on useita eri kieliä joita on esimerkiksi HTML, Python ja ASP.NET .

Ohjelmointi on helppoa, kuin legoilla rakentamista. Legoilla rakennellessa yhdistellään erilaisia palikoita toisiinsa ja palikoista muodostuu rakennelma. Ohjelmoinnissa rakennetaan kirjaimilla ja numeroilla rivejä. Yksi rivi on kuin yksi lego palikka. Kun rivejä kirjoitetaan allekkain, niistä muodostuu ohjelma. Tietokoneen ohjelma voi olla esim. näytölle piirrettävä neliö. Myös pelit on tietokoneohjelmia.

Koulussa opetellaan äidinkielen kielioppia, jotta opitaan kirjoittamaan ilman kirjoitusvirheitä. Myös ohjelmointi, eli koodaus on kirjoittamista, ja silläkin on omat kielioppisäännöt. Koodauksen kielioppi on syntaksi ja syntaksivirhe tarkoittaa koodin kirjoitusvirhettä.
Koodin tekemiseen tarvitaan tietokone, näppäimistö ja alusta, johon kirjoitetaan. Alusta voi olla tekstinkirjoitusohjelma (=WordPad, Word, NotePad), mutta on helpompi tehdä koodaus työkaluilla, jotka tarkoitettu tietyn koodaamiseen eli koodin kirjoittamiseen.

Ohjelmointia voisi ajatella digitaalisena rakennustyöläisyytenä. Ohjelmointia ja ohjelmallista ajattelua voidaan opettaa eri keinoin ja työkaluin. Ohjelmoinnin oppiminen antaa valmiuksia työelämään, koska yhä enemmän ja kiihtyvässä tahdissa ohjelmoinnin ymmärtämisestä on hyötyä arkipäivässä ja työelämässä. Ohjelmoinnin opettaminen kehittää tärkeitä 2100-luvun taitoja, kuten yhteistyö, luovuus ja ongelmanratkaisu. Ohjelmointi voi toimia parhaimmillaan yhtenä työkaluista oppimisessa padien, tietokoneiden, videoiden, tekstin ja kuvien tuottamisen rinnalla.

Hyvä tapa lähteä liikkeelle voi olla joku valmiiseen ohjelmointipolkuun pohjautuva ohjelmoinninopetuksen työkalu, kuten esimerkiksi Code.org. Ohjelmoinnin luova ulottuvuus pääsee oikeuksiinsa vasta, kun siirrytään ohjelmoimaan esim. Scratchillä omia pelejä ja luovia tuotoksia. Ennen sitä on kuitenkin hyvä ottaa haltuun ohjelmoinnin periaatteita ja päästä sisälle ohjelmalliseen ajatteluun. Yle Areenassa
on saatavilla hyviä havainnollistavia videoita ohjelmointiin hakusanalla Robomestarit.


Robotiikka on yksi tapa opettaa ohjelmointia koulussa. Robotiikan opetuksessa yhdistyy parhaimmillaan mekaaninen rakentaminen ja ohjelmointi. Robotiikka hiipii askel kerrallaan arkeemme ja robotti-imurit sekä -ruohonleikkurit ovat jo arkea kaupan valikoimissa. Robotiikka tulee väistämättä muuttamaan tulevaisuutta, koska se tulee viemään tiettyjä rutiininomaisia työtehtäviä ihmisiltä, mutta samalla tarjoaa uusia työtehtäviä ja ammatteja ihmisille, joten se ei ole uhka, vaan mahdollisuus. Robotiikka onkin yksi nopeimmin kasvavimmista teknologian aloista, varsinkin hyvinvoinnin ja terveydenhoidon alalla. 


Robotiikan opetuksella perusopetuksessa voimme antaa lapsille ja nuorille tärkeitä työelämäntaitoja ja valmiuksia, joita he voivat hyödyntää aikuistuessaan tulevaisuuden maailmaan. Robotiikan opetus mahdollistaa oppilaille demokraattisen mahdollisuuden päästä robotiikkaan käsiksi kouluissa riippumatta oppilaan taustasta. Robotiikan projektit opettavat tärkeitä 2100-luvun taitoja, kuten esimerkiksi ongelmanratkaisua, yhteistyötaitoja ja luovuutta sekä innovatiivisuutta. 

Helsingin Yliopiston kasvatustieteellisestä tiedekunnasta johdettu valtakunnallinen Innokas-verkosto on tehnyt pitkäjänteistä robotiikan ja ohjelmoinnin opettamisen kehitystyötä peruskoulutasolla. Lisätietoa muun muassa robotiikasta löytyy Innokkaan sivuilta.

Internet sivut:
 http://www.innokas.fi