Robottikurssi

7.5. robottikurssin ohjeet

1. Mene osoitteeseenhttps://code.org/minecraft
2. Suorita Minecraft Seikkailija -kurssi
3. Lähetä opelle lyhyt video, jossa näkyy mitä olet ohjelmoinut hahmosi tekemään viimeisessä kentässä
 -> Videon voi lähettää whatsappilla, Teamsissa tai sähköpostin liitteenä. Jos lähettäminen ei onnistu, niin ilmoita asiasta. Videon voi näyttää myös ensi viikolla koulussa.

Bonus: Jos kiinnostuit Minecraft -ohjelmoinnista, niin voit tehdä myös Minecraft suunnittelija -kurssin.

23.4. robottikurssin ohjeet

Tee suunnitelmasi arkipäivän apulais-robotista valmiiksi.

Ohjelmoi robotti parhaan osaamisesi mukaan mindstorms-simulaattorilla, jota jo aikaisemmin käytimme:

makecode.mindstorms.com

Robotit eivät tuolla näytä sellaisilta, kuin suunnitelmissasi. Ajatus onkin saada robotin tärkeimmät osat, eli sensorit ja moottorit toimimaan halutulla tavalla. Käytä siis piirtämääsi suunnitelmaa apuna, kun teet ohjelmointia -> molemmissa samat sensorit ja moottorit

Lähetä lopuksi kuva (tai video) ohjelmoinnista, jonka robotille teit. Lähetä myös havainnekuva robotista, jos et ole sitä jo edellisellä viikolla lähettänyt.

Paras mahdollinen tapa tehdä palautus on, että lyhyellä videolla esittelet havainnekuvan, kerrot mitä robotti tekee ja sitten näytät ohjelmoinnin.

16.4. robottitehtävä

Ihminen käyttää robotteja avuksi esimmerkiksi sellaisissa tehtävissä ja askareissa, joissa sama toiminto toistuu monta kertaa. Tällaisien "tylsien" ja "yksinkertaisien", mutta kuitenkin tarpeellisten ja tärkeiden tehtävien tekeminen on siis ulkoistettu roboteille.

Tehtävä:
Tällä kerralla (16.4.) tavoitteena on ideoida ja suunnitella robotti, josta on apua jossain arjen askareessa.
- Ideoinnin voi aloittaa miettimällä missä asiassa robotista voisi olla hyötyä, minkä tehtävän voisi ulkoistaa robotille. (Älä suotta ehdota tähän, että "läksyjen teko", vaan valitse jokin sellainen tehtävä, jonka oikeastikin voisi luovuttaa robotille)

- Mieti robotin rakenne: miltä laite voisi näyttää, mitä osia siihen tarvitaan, mitä sensoreita kone vaatii toimiakseen, mitkä moottorit liikuttavat koneen liikkuvia osia jne.

- Piirrä robotista havainnekuva, josta käy ilmi robotin ulkonäkö.
- Kirjoita kuvan yhteyteen selitys mitä laite tekee. 
- Kirjoita lisäksi listaus, jossa luettelet mitä moottoreita ja sensoreita yms osia. robottiin tarvitsee ja miksi kyseiset osat mukana ovat. Olisi hyvä, jos osat olisivat lego-sarjasta, niin robotin voisi oikeastikin valmistaa

Tehtävä jatkuu seuraavalla viikolla. Voit lähettää kuvan havainnekuvasta nyt tai sitten ensi viikon tehtäväsuorituksen jälkeen.

9.4. ohjelmointitehtävä



1. Katso video
2. Mene videolla kerrottuun osoitteeseen (https://studio.code.org/flappy/1)
3. Tee ohjatut ohjelmointitehtävä flappy bird -peliin liittyen
--> jos kysyttävää tai ongelmia, kysy rohkeasti apua!
4. Lähetä opelle mielestäsi sopiva tosite siitä, että olet kaikki tasot pelin ohjelmoinnista suorittanut

Palautusmahdollisuudet:
Whatsapp -viestit numeroon 040 6306052
Teamsin yksityisviestit Juhalle
Sähköpostia osoitteeseen juha.lotjonen@edu.liperi.fi
Office-tiedostojen jako ylläolevaan sähköpostiosoitteeseen.

2.4. robottikurssin ohjeet

1. Mene sivulle https://makecode.mindstorms.com
2. Aloita uusi projekti

3. Ohjelmoi simulaattori toimimaan seuraavilla tavoilla. Ota kuva jokaisesta valmiista ohjelmasta. Lähetä lopuksi kaikki kuvat kerralla.

a) Käynnistettäessä yksi moottori pyörii 5 kierrosta 75% teholla.
b) käynnistettäessä kaksi moottoria pyörii 4 kierrosta ja sen jälkeen kuuluu jokin eläimen ääni (äänet löydät music-osiosta)
c) nappia painaessa kuuluu kuuluu r2d2 -äänet. (käytä ääniefektiä mechanical blip)
d) kun värisensori havaitsee punaista kuuluu kissan kehräystä (cat purr), kun se havaitsee sinistä kuuluu koiran haukuntaa (dog bark)
e) Kun nappia painaa brick:n näyttöön ilmestyy vihaiset silmät. Muutoin näytössä on ummistetut silmät. Silmät löytyvät valikosta brick-> show mood

Yritä tehdä tehtävät ensin itse. Laitan alimmaiseksi ratkaisuvideon, jossa näkyy miten ylläolevat ohjelmoinnit tehdään.

Jokaiselta pitäisi tulla minulle torstaina klo 17 mennessä 5 kuvaa. Kuvat voi lähettää joko whatsappilla, sähköpostin liitteenä tai laittaa vaikka word-tiedostoon, jonka jakaa minulle.

Ilman kuvia laitan wilmaan merkinnän, että etätehtävät ovat tekemättä.

26.3. ohjeet



1. Katso opetusvideo legorobottisimulaattorin käytöstä
2. Mene osoitteeseen makecode.mindstorms.com
3. Tutustu simulaattorin käyttöön ja ohjelmointiin
4. Kokeile vähintään videolla näkyvät asiat.
5. Voit testata myös omia asetuksia, säätöjä, ääniä jne.

Bonus: plussaa siitä, jos lähetät opelle lyhyen videon esim. whatssappin kautta, jossa esittelet ohjelman, jonka olet itse keksinyt

numero on 040-6306052

19.3. robottikurssin tehtävä

1. Katso allaolevat videot erilaisista roboteista (jos upotuksen video ei näy, klikkaa linkkiä upotuksen alla)
2. Kirjoita lyhyt selostus kunkin robotin toimintaperiaatteesta HUOM! kts. 3. kohta -> voit kirjoittaa suoraan Teamsiin
--> mitä robotti tekee
--> mitä moottoreita se tarvitsee toimiakseen
--> mitä sensoreita se tarvitsee toimiakseen. Sensoreita olivat kosketussensori (painonappula), infrapunasensori (silmien näköinen) ja värisensori (valvontakameran näköinen)
3. Lähetä vastauksesi opelle Teamsissa

Legovarasto


Pullonhakija


Lehtikone


Legosiivooja

Sumorobotit

Tarkoitus on valmistaa kamppailurobotti, jolla kilpaillaan muita robotteja vastaan. 

Muutamia suuntaviivoja robotille:
- Robotissa saa käyttää pelkästään Lego-osia
- Robotin täytyy liikkua ohjelmoituna (=ei kauko-ohjausta)
- Robotissa oltava ylös osoittava kosketussensori, josta robotti käynnistyy ja sammuu

Säännöt:
- Voitosta 20 pistettä

-Ottelun häviää, jos:
 - Robotti joutuu ottelualueen ulkopuolelle kokonaan. (= maahan osuvat kohdat, esim. telaketjut ovat kokonaan alueen ulkopuolella)

 -Robotti ei pysty enää liikkumaan (= kääntyy kyljelleen/katolleen tai sammuu)

Pisteitä saa:
- Vastustajalta irronneista osista 2p/osa (= osa on legopalikka)
- Tasapelistä 10 pistettä molemmille.

Arkipäivän apulainen

Ihminen käyttää robotteja avuksi esimmerkiksi sellaisissa tehtävissä ja askareissa, joissa sama toiminto toistuu monta kertaa. Tällaisien "tylsien" ja "yksinkertaisien", mutta kuitenkin tarpeellisten ja tärkeiden tehtävien tekeminen on siis ulkoistettu roboteille.

Tehtävä:
Ryhmän tehtävänä on suunnitella, valmistaa ja ohjelmoida robotti, josta on apua jossain ryhmän yhteisesti päättämässä arjen askareessa.

Eli valmistakaa robotti, josta on ihmiselle jotain arkipäivän hyötyä.


Ohjeita:
- Aloittakaa miettimällä arkipäivän askareita/ongelmia, joihin kaipaisit ratkaisua.
- Miettikää mitä arkipäivän asioita kone voisi ihmisen puolesta tehdä.
- Selvittäkää koneen rakenne: miltä laite voisi näyttää, mitä osia siihen tarvitaan, mitä sensoreita kone vaatii toimiakseen, mitkä moottorit liikuttavat koneen liikkuvia osia jne.
- Suunnitelkaa robotin ohjelmointi. Minkälaisella logiikalla laite toimii?

Ohjelmointitehtävät

Rakenna ohjeen mukaan robotti valmiiksi. Testaa, että moottorit ovat kytketty oikein ja toimivat keskusyksikön motor control -valikosta.

Ohjelmoi robotti tekemään seuraavat asiat:

Käytä ainoastaan vihreitä liikkumiskomentoja

1. Robotti liikkuu suoraan eteenpäin 2 metrin matkan

2. Robotti liikkuu suoraan eteenpäin 3 cm matkan

3. Robotti liikkuu hitaasti eteenpäin 1 metrin, peruuttaa täydellä vauhdilla takaisin lähtöpaikkaan ja piippaa lopuksi

4. Robotti liikkuu eteenpäin 0,5 metriä, kääntyy 90o oikealle ja jatkaa 0,5 metriä eteenpäin

Käytä seuraavissa oransseja loop -ja switch -palikoita vihreiden lisäksi. Käytä lisäksi tarvittavia sensoreita.

5. Robotti ajaa neliön muotoista rinkiä 3 kierrosta (neliön sivun pituuden voit itse päättää)

6. Robotti piippaa aina kun kosketussensoria painaa

7. Robotti piippaa aina, kun se näkee punaista väriä

8. Robotti ajaa metrin eteenpäin, kun tulee pimeää

9. Robotti ajaa suoraan eteenpäin ja osuessaan esteeseen pysähtyy (käytä kosketussensoria)

10. Robotti piippaa kolme kertaa nähdessään vihreää, mutta kerran nähdessään punaista ja keltaista.

11. Robotti liikkuu luokkatilassa ja kohdatessaan esteen peruuttaa ja vaihtaa suuntaa

bonus: Robotti vartioi jotain esinettä ja kun havaitsee liikettä, lyö nuijalla tunkeutujaa tai yrittää napata sen kiinni

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä