Fi3 Yhteiskuntafilosofia

Kurssin sisällöt, tavoitteet, opiskelumenetelmät ja arviointi

Kurssin sisällöt ja tavoitteet:
Opiskelija tutustuu yhteiskuntafilosofian keskeisiin teemoihin, kuten valtaan ja oikeudenmukaisuuteen. Opiskelija harjoittelee yhteiskunnallisessa keskustelussa tarvittavia taitoja.

Opiskelumenetelmät:
muistiinpanot, keskustelut, esitelmä, sähköinen kurssikoe 

Oppikirja: Minerva 3. Yhteiskuntafilosofia. Edita 2017

lisämateriaalia: Matti Häyry.Ihannevaltio. Historiallinen johdatus yhteiskuntafilosofiaan. 2000. WSOY





Alustava aikataulu


luku 1 Yhteiskunta 
3.4 johdanto kurssiin 1. yhteisö ja yhteiskunta 
7.4 2. Poliittinen filosofia Aristoteles
9.4 3. Moderni yhteiskuntafilosofia Hobbes 
14.4 4.Yhteiskuntatieteet ja yhteiskuntafilosofia

luku 2 Valta 
16.4 5. Vallan osatekijät 
17.4 6. Valtion tehtävät Locke
21.4 7. Vapaus ja valtio Smith ja Marx
23.4 8 Demokratia Montesquieu ja Rousseau

luku 3 Oikeudenmukaisuus 
24.4 kertaustehtävät
28.4 9. Oikeudenmukaisuuden luonne
30.4 10. Oikeudenmukaisuuden toteuttaminen
5.5 11. Yksilön oikeuksien synty Platon
7.5 12. Tasa-arvo ja vapaus Rawls

luku 4 Aatteet ja ideologiat 
8.5 13. Aatteet ja yhteiskunta 
12.5 14. Oikeistolaiset ja konservatiiviset aatteet 
14.5 15. Vasemmistolaiset aatteet 
15.5 16. Utooppinen ajattelu Proudhon ja More

päättöviikko 28.5.

TUTKIELMAN RAKENNE

- valitse itseäsi kiinnostava filosofi:


TUTKIELMA 

1. Esittele ensin filosofin elämää.(mm. paikka, perhe, koulutus, työ, harrastukset ja muuta mielenkiintoista)
2. Esittele sitten se historiallinen konteksti, jossa filosofin ajatukset syntyivät. (jokainen ajattelija on aikansa tuote) vertaa esim. kpl 2-4
3. Millaisessa valtiossa/ hallintavallassa filosofi eli? Kritisoiko hän sen ajan vallan käyttäjiä/ järjestelmää? Toteuttiko käytännössä omia ajatuksiaan politiikassa?
4. Kuvaa filosofin ajattelua ja mahdollista ihannevaltiota: miten elämä tulisi järjestää ihmisten kesken, kenen pitäisi hallita, mikä oikeuttaa vallan ja mikä olisi hallinnon tavoite? vertaa kpl 5
5 .Pohdi, millaista aatetta/ maailmankatsomusta filosofi edustaa: mikä ihmisen elämässä on tavoittelemisen arvoista? vertaa kpl 13-16
6. Arvioi kriittisesti filosofin ajatuksia, mikä mielestäsi toimii ja mikä ei, miten oikeudenmukaisuus toteutuu ihannevaltiossa jne vertaa kpl 9-12
7. Loppuyhteenveto. Pohdi, mikä oli merkittävin oivalluksesi tutkielmaa tehdessäsi ja mitä haluaisit vielä tietää lisää.
8. Tee yleisölle 2-3 kysymystä filosofin ajatuksista keskustelun herättämiseksi.
9. lähteet


Lähteet:
apuna oppikirja ja lisämateriaalia saat kirjastosta ja opettajalta
- jos mahdollista, lue alkuperäisiä, suomennettuja klassikkoteoksia, esim. Platon: Valtio, Aristoteles: Politiikka, Hobbes: Leviathan, Rousseau: Yhteiskuntasopimuksesta, Hegel: Oikeusfilosofian pääpiirteet, Marx: Pääoma, Mill: Vapaudesta, Rawls: Oikeudenmukaisuusteoria

1. YHTEISÖ JA YHTEISKUNTA s. 12-17   4.12.

Mikä pitää ihmiset yhdessä? Sosiaaliset siteet voivat olla:

1.yhteisöllisiä (itseisarvona ryhmään kuuluminen, esim. kaveriporukka)

2.yhteiskunnallisia ( välinearvona tyhmään kuuluminen, suomalainen yhteiskunta) esim. suomalainen saa äänestää)

3.rationaalis-legaalisia ( lait säädetään järkiperäisesti)

4.karismaattisia ( yksilön sanoma/ ominaisuus vetoaa ihmisiin hyvässä ja pahassa) taulukko s. 12

Kuka luo sosiaalista toimintaa?

1.Yksilöt tekevät valintoja.

2.Yhteiskunnalliset rakenteet ohjaavat yksilöiden valintoja.

Sosiaaliset faktat: ratkaisuilla sosiaalinen tausta,( esim. itsemurhien säännönmukaisuus)

Rakennepakot:yhteiskunnassa vaikuttava lainalaisuus, jonka seurauksia yksilö ei voi väistää (esim. markkinatalouden lainalaisuudet vaikuttavat elämäämme halusimme sitä tai emme,)

TEHTÄVÄT

1.Millaisiin eri yhteisöihin sinä kuulut? Miksi? Onko jäsenyys itse valittu vai saatu? Onko jäsenyys pysyvä vai väliaikainen? Mitä etuja ja haittoja on yhteisöön kuulumisesta? Pohdi miksi luottamus on tärkeää yhteisössä elämiselle?

2.Miettikää yhdessä, keitä karismaattisia poliittisia johtajia tiedätte.Ovatko kaikki ryhmänne jäsenet yksimielisiä siitä, ketkä ovat karismaattisia ja ketkä eivät? Pohdi,mikä yhdistää karismaattisia johtajia?Miksi ihmiset haluavat seurata heitä

3.Pohtikaa, miten rakennepakot voivat vaikuttaa yksilön valintoihin ? esim. sukupuolijärjestelmä, perheinstituutiot, yhteiskuntaluokat, talousjärjestelmä

4.Kuvittele, miten elämääsi vaikuttaisi, jos emme eläisi markkinataloudessa vaan vaihtotaloudessa ilman rahaa. Tutustu sen jälkeen tarinaan Tomista, joka on elänyt ilman rahaa. Mitä ajatuksia teksti herätti? Mikä on Tomin maailmankatsomus? Miten talous on vaikuttanut hänen elämäänsä? Voisitko elää kuten Tomi? Perustele.

Kodin Kuvalehti: Tomi elää ilman rahaa ja kiertää maailmaa, 14.10.2015

Tomi Astikainen, 32, liftaa ympäri maailmaa ja auttaa muita. Hän on elänyt käytännössä ilman rahaa jo vuosia."Viime syksynä liftasin tyttöystäväni Lean kanssa ympäri Etelä-Amerikkaa. Costa Ricassa meidät otti kyytiin nainen, joka kertoi ystävästään Vickistä. Tämä oli pulassa pienen maatilansa kanssa, koska miesystävä oli lähtenyt kävelemään. Päätimme auttaa häntä.Kuudessa viikossa hommasimme Vickille rahaa ja vapaaehtoisia puoleksi vuodeksi eteenpäin. Kannustimme häntä pyytämään apua Facebookissa, ja ­yhteisö ympärillä otti tilan yhteiseksi projektikseen: mitä ikinä Vicky tarvitsi, sen hän sai puolessa tunnissa.Sillä tavalla maailma toimii. Kun pyytää apua, sitä saa.Tiedän sen, koska olen elänyt melkein neljä vuotta ilman rahaa, lahjataloudessa. Diilini universumin kanssa on, että autan kaikkia niin paljon kuin voin ja pyydän apua, kun tarvitsen.
suunnitelmani olivat aiemmin aika lailla toisenlaisia. Valmistuin kauppatieteiden maisteriksi vuonna 2006 ja lähdin puoleksitoista vuodeksi sodan keskelle Sri Lankaan. Vedin siellä johtajakoulutuksia ja toimin strategiakonsulttina. Kun palasin Suomeen, jatkoin koulutusta ja konsultointia ja perustin ­yhteiskunnallisen yrityksen Feelovationin. Sen kaltaisten firmojen tavoit­teena on ratkaista erilaisia ongelmia yhteiskunnassa, mutta vielä tuolloin sille ei ollut markkinoita. Olin myös perustamassa yhteiskunnallisten yritysten yhdistystä SYY:tä, jonka tarkoituksena oli vakuuttaa markkinat tällaisten palvelujen tarpeellisuudesta.Puolentoista vuoden aikana tapasin viisisataa valtion, yritysten, järjestöjen ja median ihmistä. Kun taan­tuma iski, isoillakaan firmoilla ei ollut varaa koulutuksiin.Tammikuussa 2009 muutin Helsingin Kallioon 42 neliön asuntoon yhdessä veljeni kanssa. Pengerkatu on kai vieläkin virallinen osoitteeni.”Aloin miettiä, millaista olisi elää ilman rahaa.”

Minä ja veljeni jaoimme huoneen, mutta rytmimme olivat täysin erilaiset. Minä olin yrittäjä vapauksineni ja kävin baareissa, veli teki säännöllisistä työtä bussikuskina.Laitoin ruokaa joka päivä, mutta ei veli tainnut arvostaa sitä. Ostin kuulemma jääkaappiin vähemmän maitoa kuin hän.Yhteisasumisen aikana ongelmamme pääsivät niin pahoiksi, että emme ole väleissä vieläkään.Aloin kyseenalaistaa maailmanmenoa. Yhteiskunnallinen yrittäjä kysyy aina, mistä ongelma johtuu, ja minusta tuntui, että kaikki liittyi rahaan.Koska kaikesta peritään korkoa, velkaa on aina enemmän kuin rahaa. Se saa ihmiset kilpailemaan keskenään ja tavoittelemaan voittoa. Se vähentää ihmisten välistä luottamusta. Mietin, onko mitään järkeä paikkailla uppoavaa laivaa. Olisiko parempi miettiä, millainen yhteiskunta meillä voisi tulevaisuudessa olla ja miten siihen pääsisimme?Kaverini haastoivat minua kysymällä, miksen itse tee asialle jotain.Ajatus rahattomasta elämästä tuli mieleeni pussi­kaljalla Kaisaniemessä. Olimme kaverini kanssa juuri avanneet ensimmäiset oluet, kun aloin miettiä, millaista olisi elää ilman rahaa.Pidimme sitä molemmat hulluna mutta kiinnostavana ajatuksena.Selvitin pian, että rahattomia ihmisiä on maailmassa vain kymmenkunta, jos mukaan ei laske buddhalaisia munkkeja ja alkuperäiskansoja.Seitsemänkymppinen saksalainen Heidemarie Schwermer on elänyt ­ilman rahaa 17 vuotta, ja nyt 34-vuotias irlantilainen Mark Boyle aloitteli samoihin aikoihin ensimmäistä rahatonta vuottaan. Luin heidän tekstejään ja aloin ajatella, että pystyisin siihen itsekin.

Toukokuun ­lopussa sulloin vaatteita reppuun ja lähdin Eurooppaan.Ensin päätin, että vuoden lopussa asumiskuluni olisivat nolla euroa. Siihen aikaan, alkuvuodesta 2009, maksoin veljeni kanssa vuokraa tonnin kuussa, siis järjettömästi.Minulla ei ollut mitään käsitystä siitä, miten päätökseni toteuttaisin.Muutamaa kuukautta myöhemmin veli sanoi etsivänsä oman kämpän ja neuvoi minua tekemään ­samoin.Se oli tilaisuuteni hypätä tyhjän päälle. Yritin ilmoittaa maistraatin nettisivuilla, että olen koditon, mutta eihän ­lomakkeissa ollut sellaista vaihtoehtoa.Tavaraa minulla ei juuri ollut. Olin muuttanut niin usein, että tavaran raahaaminen mukana oli alkanut tuntua hullulta.Toukokuun ­lopussa pakkasin pari kassillista, dumppasin ne silloisen tyttöystäväni luo, sulloin vaatteita reppuun ja lähdin Eurooppaan. Liftaamisestaei tullut oikein mitään. Lensin Bremeniin ja menin junalla Kölniin, kimppakyy­dillä Hollantiin ja kaverin autossa Kroatiaan. Vasta sieltä lähdin Suomea kohti enimmäkseen liftaten.

Se oli kulkurielämäni ensimmäinen pyrähdys.Vuoden yritin löytää yhteiskunnasta lokeroa, jossa olisin hyödyksi.Liftaaminen tuntui mukavalta. Auto on intiimi paikka, ja autoilija tietää, ettei luultavasti tapaa liftaria enää koskaan. Moni avautuu elämästään, joten kuulin hienoja tarinoita.Syksyllä palasin Suomeen ja halusin kirjoittaa kirjan.Kaverini kutsui minut luokseen Joensuuhun kokkaamaan pariksi viikoksi. Hän oli päivätöissä eikä jaksanut tehdä iltaisin ruokaa.Viivyin kahdeksan kuukautta ja kirjoitin kirjan Mind Your Elephant. Julkaisin sen nettisivuillani, josta sen voi ladata ilmaiseksi.Seuraavan vuoden yritin löytää yhteiskunnasta lokeroa, jossa kyvyistäni olisi hyötyä muille.Jostain syystä hain kuitenkin vain työpaikkoja, joita oli tosi vaikea saada. Pyrin muun muassa Unescon pääjohtajan puheen­kirjoittajaksi ja Joensuun kaupunginjohtajaksi.

Tiedän, että olisin pärjännyt niissä, mutta ehkä en ihan tosissani halunnut töitä.Kun haastattelija kysyi palkkatoivetta, sanoin, että teen työtä vaikka ilmaiseksi.Kajaanista hain työpaikkaa, jossa tehtäväni olisi ­ollut saattaa opiskelijoita ja yrityksiä yhteen kehittämään yhteiskunnallisia liikeideoita. Juuri sellaista ­työtä olin tehnyt yrityksessänikin.Kun haastattelija kysyi palkkatoivetta, sanoin, että teen työtä vaikka ilmai­seksi. 7 000 euroa, hän kirjoitti papereihinsa. En saanut paikkaa.Vähitellen jouduin myöntämään, että minun pitää tehdä se, mitä olin vuoden pyöritellyt: kokeilla rahatonta elämää.Pakkasin hammasharjan ja vaatteita laukkuun ja lähdin Portugaliin. Siellä oli liftareiden tapaaminen.Satamassa työskennellyt kaveri lahjoitti minulle ­ilmaisen matkalipun Tallinnaan. Sieltä liftasin Berliiniin, jossa tapasin norjalaisen Pavlikin. Hän oli elänyt ilman rahaa jo pidempään ja sai minutkin lopullisesti vakuuttumaan päätöksestäni.

Heinäkuussa 2010 kirjoitin vanhemmilleni kirjeen:Oon nyt irtautunut lopullisesti niin sanotusta ­”normaalista elämästä” enkä aio enää koskea ­rahaan saati hakea palkkatöitä.Tiedän, ettei tämä ole ratkaisu kaikkiin maailman ongelmiin, mutta mitä useampi kieltäytyy ottamasta vastaan korvausta osallistumisestaan (työstään), sitä suurempi mahdollisuus meillä on rakentaa ­yhteiskunta, jossa herrat eivät pompottele köyhä­listöä vaan jokainen saa keskittyä tekemään sitä, missä on hyvä ja mistä tykkää.En oleta, että ymmärtäisitte. Pyydän vain, ettette ole turhaan huolissanne.

Totta kai vanhempani olivat huolissaan.Varmaan he olivat myös pahoillaan siitä, että perheen ainoa korkeasti koulutettu tuhlaa elämäänsä.Nyt he ovat varmaan jo hyväksyneet, että eivät voi muuttaa minua. Se on minulle sellainen voitto, että voisin jo tehdä niin kuin he tahtovat, mennä vaikka päivätöihin.Minulle on tärkeää, että vanhempani ovat huomanneet, että pärjään.ALku tien päällä oli opettelua. Ensin ajattelin ­etsiä etelästä kivan paikan ja viimeistellä kirjani siellä, mutta päätinkin pysyä liikkeessä.Välillä minulla oli kova nälkä, koska en vielä osannut pyytää apua. Etsin ruokaa roskiksista.Kolmen kuukauden jälkeen rahattomasta elämästä alkoi tulla rutiinia. Pystyin jo liftaamaan minne vain ­eikä minun tarvinnut huolestua ruuasta. Jostain sitä aina ilmaantui.Kaverit alkoivat kysellä, miksen kirjoita kirjaa kokemuksistani rahattomana reissaajana.

Olin tehnyt muistiinpanoja koko ajan ja pidin ideasta. Koska läppärini oli mennyt rikki, kirjoitin muistiinpanoja käsin paperille ja siirsin ne nettiin, kun tietokone osui kohdalle.Otan vastaan apua, vaikka rahaakin, mutta en vaadi sitä korvaukseksi.Seuraavat puolitoista vuotta kirjoitin Sunhitcheriä, ja nyt 6 700 ihmistä on ladannut sen nettisivuiltani. Saan koko ajan yhteydenottoja lukijoilta ympäri maailmaa. Se tuntuu hyvältä.Teen töitä ja autan muita ilmaiseksi. Joskus ihmiset haluavat antaa rahaa – auttaakseen. Pitkään sanoin, etten tar­vitse rahojanne, mutta loukkasin niin monia, että nyt otan vastaan kaiken avun, myös rahan.Elän siis lahjataloudessa: otan vastaan apua, vaikka rahaakin, mutta en vaadi sitä korvaukseksi työstäni.

Esimerkkini kautta muutkin alkavat oppia, että on ok pyytää ja saada apua.Elän vaarallista elämää. Ripuli ei ole harvi­naista, ja välillä sairastun muutenkin.Turkissa sain kerran veitsestä. Juhlin silloisen tyttö­ystäväni kanssa juhannusta. Kun tulimme uimasta, törmäsimme mieheen, joka kutsui meidät ravintolaansa. Kala-aterian jälkeen kasasimme pienen kokon pihalle, panimme sen palamaan ja joimme rakia ravinto­loit­sijan ja 23-vuotiaan iranilaisen tarjoilijan kanssa.Sain monta iskua, pahimman selkään. Verta tuli paljon.Kun teimme lähtöä, tarjoilija alkoi potkia pihassa olleita rottweilereita. Puutuin tyttöystäväni kanssa ­asiaan, ja tarjoilija hyökkäsi kimppuuni metrisen kebab­veitsen kanssa.Sain monta iskua, pahimman selkään. Verta tuli paljon.Isäntämme kuljetti meidät poliisin kautta sairaalaan, jossa selkäni tikattiin. Aamupalan söimme poliisi­laitoksella, poliisien rynnäkkökiväärit pöydällä. Emme halunneet nuoren miehen joutuvan Iraniin vankilaan, joten annoimme anteeksi.Seuraava sohvasurffausisäntämme oli lääkäri, joka poisti tikit veloituksetta.Joskus riittää, että apua toivoo.

Pummaaminen useimpien mielestä paheksuttavaa. Ihmisen pitäisi muka olla riippumaton. Monen onkin vaikea pyytää apua.Minusta tuo oppi vain tekee kulutusyhteiskunnan toiminnan mahdolliseksi.Silti ajatuksesta tuntuu olevan todella vaikea päästä irti. Aikapankeissakin ihmiset useammin tarjoavat apua kuin pyytävät sitä.Vie ainakin kaksi sukupolvea ennen kuin pääsemme riippumattomuuden taakasta.Todellisuudessa ajatus itsenäisyydestä on kuitenkin keino­tekoinen. Ei mikään ole muista riippumatonta.Elämme joka tapauksessa yltäkylläisyydessä ja jaamme yltäkylläisyyttä, emme niukkuutta.Luulen, että vie ainakin kaksi sukupolvea ennen kuin pääsemme riippumattomuuden taakasta. Rajallisella planeetalla meidän pitäisi oppia, ettei kaikkea tarvitse omistaa.

Elämäntyylini ei sovi kaikille. Pitää päästää irti mukavuudesta, varmuudesta ja turvallisuudesta, jotka ovat suomalaisessa pumpuliyhteiskunnassa taattuja.Kun antaa niiden mennä, huomaa, että eihän tässä ole hätää.En ole vielä kertonut vanhemmilleni, että olen Suomessa. Haluan yllättää heidät.Costa Rican ja apinafarmin jälkeen tyttöystäväni Lea halusi lähteä omilleen. Olimme olleet puolitoista vuotta koko ajan yhdessä. Hän lähti Kanadaan, minä Panamaan.Tarkoitukseni oli edetä Brasiliaan ja siellä jalkapallon MM-kisoihin. Suunnitelmani kuitenkin muuttuivat, niin kuin usein käy.

Panamasta olisi pitänyt kävellä 160 kilometriä viidakon poikki Kolumbiaan. Yritin reilun viikon ­saada ilmaista venekyytiä. Lopulta törmäsin satamassa hollantilaiseen mieheen, joka lahjoitti minulle vanhen­tuvat lentopisteensä.Päätin lähteä Suomeen. Tarvitsin lentolippuun vielä sata euroa ja ne sain ystäviltäni parissa tunnissa.Nyt olen ollut Suomessa kaksi päivää ja olen jo ylityöllistetty. Täällä tapahtuu niin paljon kaikkea siistiä. Ihmiset kehittävät ekokyliä, yrittäjäyhteisöjä ja muuta kiinnostavaa. Haluaisin auttaa kaikkia.Nyt autan yhtä kaveria nettisivujen pystyttämisessä. Lisäksi kirjoitan kirjaa työnimellä Rikas ja raha­ton – opas rahattomaan elämään. Sen pitäisi valmistua ­tänä vuonna.En ole vielä kertonut vanhemmilleni, että olen Suomessa. Haluan yllättää heidät.Joskus olen miettinyt, mitä jäisi, jos en enää olisi rahaton ja sillä tavalla erilainen.

Tulevaisuuden suunnitelmia minulla ei ole. En tiedä, olenko tien päällä vielä 50-vuotiaana. Enhän edes tiedä, elänkö silloin.Jatkuvaan reissaamiseen olen hieman kyllästynyt, mutta totta kai suosin edelleen liftaamista parhaana matkustusmuotona, myös silloin kun menen ystävien ja perheen luo.Dyykata aion jatkossakin. En halua, että ruokaa ­menee hukkaan.Enää en kuitenkaan halua hakea egon jatketta siitä, että elän erilaista elämää. Joskus aiemmin olen miettinyt, mitä jäisi, jos en enää olisi rahaton ja sillä tavalla erilainen.Viime aikoina olen kirjoittanut runoja. Aloitan avomikkitapahtumilla ja etenen siitä runopuulaakin SM-karsintoihin. Se on jotain uutta, haastavaa ja jännittävää.

En muuta elämäntavallani maailmaa. Voin muuttaa vain itseäni.Samalla voin kuitenkin tarjota muille mahdollisuuksia muuttaa elämäänsä. Voin järjestää liftaritapaamisen tai kirjoittaa kirjan, josta joku toinen voi saada ideoita omaan elämäänsä."

Poliittisen filosofian suuret linjat 8.12.2017

poliittinen filosofia

  • Taustalla antiikin kaupunkivaltion yhteiselämän järjestäminen
  • Tutkii ihmistä poliittisena olentona, valtion lakien luonnetta, tehtäviä ja oikeudenmukaista hallintotapaa

VÄITTELY : PARAS VALTIOMUOTO

Mitä vahvuuksia ja heikkouksia liittyy
a) demokratiaan
b) monarkiaan

Poliisin valtuudet

Terrorismin ja järjestäytyneen rikollisuuden uhatessa väitetään usein, että poliisin valtuuksia lisäämällä lisääntyy myös kansalaisten turvallisuus. Pohdi poliisin valtuuksien lisäämistä yhteiskuntafilosofisena ongelmana.

kpl 6 Valtion tehtävät. Onko poliisi ystävä? s. 55

  • Suomessa luotetaan poliisiin ( toisin kuin monessa muussa maassa)
  • valtiolla legitiimi väkivaltamonopoli
  • suojelee kansalaisten oikeuksia
  • yövartijavalto: valtion tehtävä estää väärinkäytöksiä
  • valtion tuettava heikommassa asemassa olevia

Mitkä ovat poliisi valtuudet? Pitäisikö valtuuksia muuttaa ? Mitä muutoksista seuraisi?
poliisin oikeudet

5.1. KPL 9 OIKEUDENMUKAISUUDEN LUONNE


OIKEUDENMUKAISUUS LUONTEENPIIRTEENÄ
  • Oikeudenmukaisuus on yksi kardinaalihyveistä.

–Muita kardinaalihyveitä ovat kohtuullisuus, rohkeus ja viisaus.

  • Oikeudenmukaisuus takaa eri hyveiden tasapainoisen toteutumisen ihmisessä.

OIKEUDENMUKAISUUS YHTEISÖN OMINAISUUTENA 
  • Oikeudenmukaisuus tekee yhteiskunnasta tasapainoisen kokonaisuuden.
  • Oikeudenmukaisuus koskee esimerkiksi etujen ja rasitteiden jakamista, ihmisten välisten erojen tasaamista ja vääryyksien korjaamista.
OIKEUDENMUKAISUUDEN PUOLET
  • Yhteiskunnassa jaetaan erilaisia etuja ja rasitteita, kuten veronkevennyksiä ja tukia.
  • Jos etujen ja rasitteiden jakoa ei koeta oikeudenmukaiseksi, ihmiset alkavat helposti protestoida.

tehtävät s. 92

10. Oikeudenmukaisuuden toteuttaminen

OIKEUDENMUKAISUUDEN PERIAATTEET

Jokaisen on saatava se, mitä hänelle kuuluu. ( suum cuique-periaate)

Samanlaisia kohdellaan samalla tavoin ja erilaisia eri tavoin. 

Ongelma: Millaisia kriteereitä tai arviointiperusteita näiden periaatteiden soveltaminen edellyttää?

1. JAKO-OIKEUDENMUKAISUUS (distributiivinen) 
Miten ja millä periaatteetta edut ja rasitteet tulisi jakaa? 

- tasan kaikille ( egalitarismi) 
- tarpeiden mukaan
- kykyjen mukaan
- ansioiden mukaan (meritokratia) 

2. KORJAAVA OIKEUDENMUKAISUUS (restoratiivinen) 
Miten ihmisten välisiä lähtökohtaisia eroja voidaan paikata tukitoimilla?Ihmiset syntyvät erilaisina kyvyiltään ja erilaisiin ympäristöihin.Resurssien tasa-jako ei välttämättä luo yhdenvertaisuutta, koska ihmiset käyttävät resursseja eri tavoin.Korjaava oikeudenmukaisuus pyrkii luomaan mahdollisuuksien tasa-arvoa eli luomaan kaikille yhtä hyvät lähtökohdat omien päämääriensä tavoittelulle.


3. RANKAISEVA OIKEUDENMUKAISUUS (retributiivinen )
Miten väärintoimineita ihmisiä on oikeudenmukaista rangaista? 
Kostoa ei moderneissa yhteiskunnissa pidetä hyväksyttävänä, vaan rankaiseminen jätetään yhteiskunnalle.
Poliisin tehtävänä on tutkia rikos ja oikeuslaitoksen päättää rangaistuksesta ja korvauksista.

TEHVÄVÄT s. 103 



YO-tehtäviä

1. Äänioikeuden mielivaltainen rajoittaminen poliittisissa vaaleissa on demokratian periaatteiden vastaista. Määrittele demokratia ja pohdi sen yhteiskuntafilosofisia perusteluita.

2."Rikosoikeudellisessa ajattelussa on kuitenkin viime aikoina otettu vakavasti esille kysymys, onko rikoksen ja rangaistuksen perinteinen kytkentä aiheellista ja onko eettisesti hyväksyttävää valtion toimenpitein tahallisesti aiheuttaa kärsimystä." (Kaarlo Helasvuo kirjassa Humanistin maailmanetiikka 1997)Millaisin perustein rangaistuksia voidaan pitää oikeutettuina? Jos rangaistuksia ei voida oikeuttaa, mitä asetettaisiin niiden tilalle?