4A

Me teemme

Microbit

Oppilaiden ajatuksia Microbit ohjelmoinnista.

22.11. Keskiviikkona 22.11. me saimme luokkaamme Jarnon opettamaan meille Microbit-levyjen kanssa ohjelmointia. Aiemmin ollaan käytetty niitä oman opettajan kanssa. Meille oli jo tuttua miten tehdään ohje " kun painat A-nappia levylle syttyy tietyt lamput ja jos painat B-nappia, syttyy jotkut toiset lamput."
Jarno neuvoi meille summapelin teon, siinä piti jo miettiä. Sitten tehtiin myös kivi-paperi-sakset peli. Ohjelmointi on välillä aika haastavaa.
lataus.jpg
Tänään meillä kävi luokassa Jarno. Jarnon kanssa ohjelmoitiin microbit-juttuja. Tehtiin aluksi summapeli. Siinä ohjelma laski yhteen kuinka monta kertaa oltiin painettu ekana A-nappia ja sitten B-nappia. Sen pelin jälkeen tehtiin kivi, paperi, sakset peli. Siinä pelissä se levy arpoi itse kivi, paperi tai saksi- kuvion kun levyä ravistetaan. Näissä ohjelmissa piti olla jo aika paljon eri ohjeita.

Lisätty todellisuus

Oppilaiden ajatuksia ja kirjoitelmia lisätystä todellisuudesta.

7.11.2017 perehdyimme lisättyyn todellisuuteen. Lisätyn todellisuuden englannin kielinen nimi on agumented reality. Lisätty todellisuus on sitä kun sinä lisäät ympäristöön sitä mitä siinä ei oikeasti ole. Opimme tänään miten lisättyä todellisuutta käytetään ja miten 3D tulostinta toimii. Haluaisin hyödytään 3D tulostinta jotenkin tulevaisuudessa.
WIN_20171107_092345.JPG

Tänään työskentelimme lisätyn todellisuuden parissa. Tutustuimme sovellukseen minkä nimi on 3D Bear AR. Aluksi kuvasimme jonkun koulumme tilan ja sitten lisäsimme sovelluksen avulla tilaan uusia esineitä ja asioita. Jotkut tekivät kirjaston tilan uusiksi, joku ryhmä poikien vessan ja jotkut ruokalan aulaa. Kaikki ei ollut ihan helppoa, koska tiloissa oli jo valmiiksi huonekaluja ja ne tietysti näkyivät kuvissa. Lopuksi puhuttiin siitä mitä kaikkea 3D tulostimella voisi tehdä.
WIN_20171107_092300.JPG

Kummitunti

Eilen työskentelimme ykkösluokkalaisten kummioppilaiden kanssa. Meillä oli neljä eri työpistettä. Yhdellä pisteellä neuvoimmee Ipadeillä pelaamaan 10Monkeys peliä. Yhdellä rakensimme kuutioilla. Toinen parista rakensi jonkun rakennelman ja sitten ohjeisti toista tekemään samanlaisen. Toisessa luokassa ohjelmoimme aakkosmatolla pieniä sanoja ja pelasimme matikka-aiheisia lautapelejä.

WIN_20171005_101922.JPGWIN_20171005_102137.JPGWIN_20171005_102258.JPG

Kirjoittanut: E ja P

Lego Wedo

Ohessa oppilaiden ajatuksia ja kuvia torstailta 14.9.

Torstaina 14.9. saimme luokkaamme kokeiltavaksi Lego WeDot. Niiden avulla harjoittelimme ohjelmointia.




lego7.jpg

Tänään rakensimme Lego Wedolla ja ohjelmoimme niitä. Ensiksi meidän ryhmä rakensi yksisilmäisen alienin sen jälkeen sitten laivan. Meillä laiva vähän epäonnistui. Ensi kerralla tarvitaan kaksi moottoria että laiva liikkuisi eteenpäin että se näyttäisi oikealta.
lego4.jpg



Tänään oli kiva päivä. Me rakensimme legoilla. Ne olivat tosi hienoja rakennelmia. Saimme ne liikkumaan lego WeDo sovelluksella ja moottoreilla. Me rakensimme formulan ja rekan.

lego.jpg



Lego Wedo päivämme

Rakensimme Lego Wedon robotin jota sai ohjelmoida, jolla voi ottaa kilpailuja.

Rakensimme 4 erilaista robottia.

Sitten esittelimme yhden koko luokalle. Esittelyn jälkeen purettiin ne pois.


lego2.jpg

Tänään teimme Lego Wedo nimisillä legoilla. Teimme hienoja Lego robotteja. Alussa me teimme helpon lego robotin, koska helppo robotti piti tehdä aina ensin. Ne toimivat sähköllä ja niitä ohjattiin I padilla. Ystäväni teki myös ensin helpon robotin. Ystäväni yritti tehdä kala robottia, mutta se ei onnistunut. Ystäväni kokeili tehdä myös lisko robottia, ja se onnistui. Minä lisäsin robottiin lisää osia ja se onnistui.

Koulussa on ollut kivaa kun rakennettiin legoilla. Tehtiin ryhmässä rakennuksia. Lopuksi me saatiin tehdä ihan minkälaisen työn vain. Ohjelmointi oli lopuksi aika haastavaa. Esiteltiin lopuksi omat työt, mutta meillä meni vähän pieleen. Jotkut teki eläimiä ja jotkut taas autoja tai muita asioita.


Me ohjelmoimme. Tehtiin ensin kaksi ohjeella rakennettua robottia ja sitten rakennettiin oma legoauto. Siinä tuli paljon virheitä ja eikä se liikkunut koska ei ollut moottoria eikä meinannu osat pysyä paikoillaan. Kun laitettiin moottori paikoilleen, se ei silti liikkunut kovaa koska kuminauhat oli x asennossa. Se auto oli kuitenkin ulkonäöllisesti hieno.

lego3.jpglego5.jpglego6.jpg