Liikunta

Parkour- ja ketteryysharjoitus

Lämmittele kehosi näillä viivahyppelyillä. Nämä harjoitukset kehittävät ketteryyttäsi.

KETTERYYS

Löytyykö pihalta tai läheltä puistosta/metsästä asioista, joiden ylittämistä voit harjoitella? Katso videot tarkkaan, kiinnitä huomiota käsien ja jalkojen asentoihin. Aloita aina matalan esteen ylittämisellä. Nämä eivät ole ensimmäisellä kerralla helppoja, mutta harjoitus tekee tässäkin mestarin!

 HELPPOJA YLITYKSIÄ ja LISÄÄ YLITYKSIÄ

Liiku luonnossa

Pue ulkovaatteet ja lähde patikoimaan lähimetsään.
Ohessa on luontobingoruudukko. Pelaa perheenjäsenten kanssa tai etsi muuten vaan asioita metsästä. Löydätkö luonnosta mahdollisimman monta ruudukon asiaa?

luontobingo.pdf

Hypi ruutua!

Ruutuhyppely

Hyppyruudunkon voi piirtää maahan hiekalle tai katuliiduilla asfaltille tai pihalaatoitukselle. Hyppyruudukoita voi olla erilaisia. Voit keksiä omia ruudukoita.
IMG-20200406-WA0010.jpg

Pelissä kukin pelaaja heittää vuorotellen pelimerkkinsä yhteen ruutuun. Oma pelimerkki voi olla kivi, keppi tai jokin muu esine, mikä ei pompahtele kauas.

Oma pelimerkki heitetään ruudukolle ja hypitään ruudukko päästä päähän. Takaisin päin palatessa oma pelimerkki nostetaan mukaan. Sitten pelimerkki heitetään ruudukon seuraavaan ruutuun. Näin edetään, kunnes pelimerkki on heitetty jokaiseen ruutuun ruudukossa. Ruuduissa edetään numerojärjestyksessä.

Kun pelaaja on heittänyt merkkinsä ruutuun, hän lähtee hyppimään yhdellä jalalla ruudusta ruutuun. Ruutuun, missä on pelimerkki (omasi tai kaverin) ei saa hypätä, vaan se on ylitettävä. Jos pelimerkki osuu kahden ruudun rajalle, kivi jää edelliseen ruutuun ja pelaaja luovuttaa vuoronsa seuraavalle. Tarkoituksena on, että pelaaja pääsee ruudukon läpi ruutu kerrallaan ”Taivaaseen” eli viimeisiin ruutuihin. Siellä hän kääntyy ympäri ja palaa hypäten yhdellä jalalla takaisin. Rinnakkain sijaitseviin ruutuihin astutaan molemmilla jaloilla yhtä aikaa.

Takaisin tullessa pelimerkki napataan mukaan astumatta kyseiseen ruutuun. Jos pelaaja astuu ruutuun, jossa pelimerkki on, hänen on luovutettava vuoro toiselle pelaajalle. Pelimerkki jää entiseen ruutuunsa paikoilleen.

Ruutuhypyn voittaa se, joka on ensimmäisenä heittänyt kiven jokaiseen ruutuun ja kiertänyt jokaisen heittokerran jälkeen hyppäämällä ruudukon päästä päähän.

Ei muuta kuin hyppimään 🏃‍♂️🏃🏼‍♀️! 


 

Jalkapalloa



Tanssi pallon kanssa. 
Kosketa varpaillasi palloa siten, että sinä ja pallo pysytte paikallaan. Aloita ensin hitaasti ja hae rytmiä. Lisää vauhtia, kun "tanssiminen" alkaa sujua.




Tanssi pallon kanssa.
Pidä palloa omien jalkojesi välissä napautellen sitä jalalta toiselle. Hae ensin rytmi hitaasti paikallaan. Kun rytmi löytyy voit, alkaa lisätä vauhtia ja koittaa pyöriä ympyrää palloa hallussa pitäen.




Liiku ja hallitse palloa.
Voit tehdä pujotteluradan esimerkiksi kivistä, ämpäreistä tai oksista. Käytä mielikuvitusta. Aloita pujottelun harjoittelu kävelyvauhdista, jotta radasta tulee tuttu, suoritteesta tulee oikea ja pallo pysyy hallussasi. Lisää vauhtia vähitellen.




















Hallitse palloa. Aloita ponnauttamalla pallo kerran hallitusti käsiisi. Lisää ponnautusten määrää, kun olet saanut tuntuman, kuinka kovaa palloa tulee potkaista.









Kun pallon ponnauttelu kädestä heitettynä alkaa sujua, voi pallon koittaa nostaa maasta pelkkiä jalkoja käyttäen ja aloittaa ponnauttelun.












Hyppynaruvinkkejä



"Roope-Ankka laskee rahojansa" Hypi lorun tahdissa kunnes "Roope-Setä suuttuu". Tämän kohdan tullessa ala hyppiä kiihtyvästi ja laske hypyt. (Voidaan hypätä myös pitkällä hyppynarulla.)






"Nallekarhu nallekarhu" Tee kuten lorussa käsketään samalla hyppien. Pitkän hyppynarun voi kiinnittää esimerkiksi puuhun tai mattotelineeseen, jolloin tarvitaan ainoastaan yksi pyörittäjä. 





"Tykkäysloru" (Voidaan hypätä myös pitkällä hyppynarulla.)




A, b, c, d, e, f, g...




Tykkääkö X Y:stä, tykkääkö Y X:stä, ei-juu ei-juu ei-juu (X=hyppääjän nimi, Y= edellisen hyppykierroksen kirjaimesta johon hyppääjä pysähtyi, keksitty tykkäyksen kohteen nimi)





Hääpaikka on




Hääpuku





Koti




Tulevien lasten lukumäärä

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä