MOK: Viisaasti verkossa

Epäonnistuneet nettiostokset

Tehtävänä:

1. Avaa artikkeli linkistä ja lue se.

2. Vastaa kysymyksiin kirjallisesti:

-Miten verkkokaupasta tilattu tuote ei vastannut odotuksia?

-Mikä oli uutisen opetus verkkoshoppailijoille eli mitä kannattaisi ottaa huomioon verkosta tilaamista miettiessä?

3.
a) Tee / käsikirjoita video, piirrä sarjakuva tai kirjoita kertomus epäonnistuneesta nettiostoksesta.

b) Miten välttää huonot kaupat netissä? Tee esitys tai kirjoita lehtijuttu, jossa annat neuvoja nettiostosten tekoon. 


https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/e0739d23-dcb7-4206-9392-4c8d42e9fc93?sfns=mo

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006317143.html

Englannintehtävä netissä

1) Are you a good digital citizen? -tekstinymmärrys

Tehtävät voi tehdä sivustolla tai tulostaa paperille tekstin alapuolelta (worksheets and downloads). (Pyydä opettajaa tulostamaan tai tulosta tietokoneelta itse)

https://learnenglishteens.britishcouncil.org/skills/reading/elementary-a2-reading/are-you-good-digital-citizen 

Syvennä: kirjoita englanniksi teksti oletko hyvä digi-kansalainen. Voit myös kommentoida alkuperäistä tekstiä, lisätä mielestäsi olennaisia asioita ja kertoa mielipiteitäsi aiheeseen liittyen. 

Syvennä: Käännä testi suomeksi, tee sen pohjalta kyselylomake ja teetä testi jollekin ryhmälle (oppilaille, vanhemmille tms.) ja katso mitkä ovat yleisimpiä vastauksia. 




2) Online safety conversation -kuuntelu 


Tehtävät voi tehdä joko suoraan nettiin tai tulostaa kuuntelun alta (worksheets and downloads). (Pyydä opettajaa tulostamaan tai tulosta tietokoneelta itse)

https://learnenglishteens.britishcouncil.org/skills/listening/beginner-a1-listening/online-safety-conversation 

Syvennä: lue commenttiosio ja poimi mielestäsi parhaat vastaukset. Laadi oma vastaus keskusteluun. 

Syvennä: Tee englanniksi juliste, johon kirjoitat kolme tärkeintä ohjetta miten toimia turvallisesti netissä (=viisaasti verkossa). 

3) Tulosta sanastotehtäviä. Tehtävät tehdään monisteelle. Ensimmäinen sivu on helpoin, kaksi seuraavaa vaikemapia. 

https://edukouvola-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/hanna_sievanen_edukouvola_fi/Ebs8J7LyvhdErdm5WprUo-kBOirZ4TxVPJZONO-4mOAdPQ?e=BeKD9c

Syvennä: tee oma kuvasanasto atk-sanastosta. Piirrä kuvat tai ota puhelimella / screenshotit. Liitä kuviin sanasto englanniksi ja ruotsiksi. 

Maantietoa netissä



15 minuuttia aikaa. Listaa kännykkää tai tablettia käyttäen niin mahdollisimman monta maailman valtiota. Ohjelma värittää kartalta mainitut maat.

jetpunk.com


Euroopan maat. Sijoita annettu maa kartalle ja ohjelma kertoo menikö oikein.

seterra maantietopelit


Rentoutusharjoitus

  1. Katso seuraavat youtube-videot ja tee videoilla olevat rentoutusharjoitukset.

https://www.youtube.com/watch?v=oWC0SZBcSr4

https://www.youtube.com/watch?v=disTUZLPkvU

Vastaa harjoitusten jälkeen seuraaviin kysymyksiin.

  1. Miten olosi muuttui harjoituksen aikana?
  2. Miten harjoitus vaikutti vireystilaasi?
  3. Mitä mieltä olit harjoituksista? Kummasta pidit enemmän – miksi?
  4. Kenelle harjoitus mielestäsi sopisi? Mikä voisi olla kohderyhmä?

 

2. Tutustu erityyppisiin rentoutusmenetelmiin esim.
https://www.nyyti.fi/opiskelijoille/opi-elamantaitoa/rentoudu-paivittain/harjoittele-rentoutumisen-taitoa/

Suunnittele oma rentoutusharjoitus. Tee tämä ensin kirjallisesti. Tämän jälkeen toteuta harjoitus niin, että joku muu voisi tehdä rentoutuksen. Voit tehdä videon tai äänitiedoston. Huom! Varaa riittävästi aikaa rentoutuksen eri vaiheisiin.

 

3. Kotitehtävä: unirentoutus

https://www.youtube.com/watch?v=1iUn6Tm5b4M

Helpottiko rentoutus nukahtamista?

Liikuntapelin suunnittelu

Kuvittele, että olet pelisuunnittelija. Tehtäväsi on suunnitella kännykällä pelattava peli, jossa tulee liikkua (vrt. Pokemon go).

  1. Kirjoita pelin idea ja tarkoitus. Miten peliä pelataan?

 

  1. Mieti millaista grafiikka voisi olla? Etsi netistä kuvia jo olemassa olevista peleistä, minkä tyylistä sinun uuden pelin grafiikka/ hahmot/ ympäristö voisivat olla. Huomioi kuvien tekijänoikeudet – hae kuvia creative commonsin sivujen kautta (eli cc search).

 

  1. Millaisen älylaitteen peli vaatii? (Onko tällaista laitetta edes vielä keksitty….???)

  2. Lisää peliisi jokin ominaisuus, joka vaatii yhteyden pitoa muihin pelaajiin ympäri maailmaa. (Esim. tarvitseeko jonkun jossain tehdä jotain, jotta sinun peli edistyy?) Miten tämä yhteydenpito tapahtuisi?

 

  1. Mitä tietoja peli vaatii? Voiko peliin kohdistua jotain turvallisuusuhkia?

Hyvä salasana

Sivulla on ohjeet hyvän salasanan luomiseen. Lue ensin ohjeet ja keksi 5 mielestäsi hyvää salasana, jotka saattaisit myös muistaa. Testaa sitten kuinka hyviä ne todellisuudessa koneen mukaan ovat.

HUOM! Älä käytä oikeita salasanojasi!

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/02/01/digitreenit-17-salasanakone-testaa-kuinka-nopeasti-salasana-murretaan

Syvennä: tee juliste, jossa opastetaan hyvän salasanan laadintaan ytimekkäästi. Mieti kohdeyleisösi: teetkö julisteen alakoululaisille? vanhuksille? johonkin yleiseen tilaan? ja huomioi se julisteen kuvituksessa, sanastossa ja esimerkeissä