Metafysiikka
Kpl 14: Materialismi ja idealismi (pakollinen tehtävä)
Sofi Oksasen Puhdistus-romaani
Kpl 14: Metafysiikka (pakollinen tehtävä)
Kpl 14: Lukiolaisten metafysiikkakeskustelu (yo syksy, 2017) (pakollinen tehtävä)
Kysymyksiä
Tuntitehtävä kpl 13: Metafysiikka.
Mielen salattu voima -dokumentit
Dokumentti: Mielen salattu voima
Platonin luolavertaus
– Kuvittele joukko ihmisiä, jotka elävät jonkinlaisessa maanalaisessa luolamaisessa olinpaikassa, josta johtaa ulkoilmaan koko luolan levyinen pitkä käytävä. Täällä he ovat olleet lapsesta asti, jaloistaan ja kaulastaan samaan paikkaan kytkettyinä. He pystyvät katsomaan vain sisäänpäin, koska kahle estää heitä kääntämästä päätään. Ylempänä ja kauempana heidän selkänsä takana palaa tuli, ja sen ja vankien välissä kulkee samoin ylempänä poikkitie. Sitä pitkin on rakennettu matala muuri, aivan kuin nukketeatterin suojus, jonka ylitse sen takana olevat esiintyjät näyttävät temppujaan.
– Aika kummallinen näkymä. Ja kummallisia nuo vangitkin ovat.
– Samanlaisia kuin me. Ovatko he ensinnäkään voineet nähdä itsestään ja toisistaan mitään muuta kuin ne varjot, jotka heittyvät tulen varjossa vastapäiselle luolan seinämälle?
– Eivät tietenkään, jos he eivät ole koko elämänsä aikana voineet liikuttaa päätään.
– Ajattelehan nyt miten heille luonnonmukaisesti kävisi, jos he vapautuisivat kahleistaan ja parantuisivat tietämättömyydestään. Kuvitellaanpa, että joku näistä ihmisistä päästetään kahleista irti ja hänet pakotetaan äkkiä nousemaan, kääntämään päätään, lähtemään liikkeelle ja katsomaan tuleen päin. Kaikki tämä tuottaisi hänelle kipua ja hän häikäistyisi, niin ettei pystyisi näkemään esineitä, joiden varjoja hän on ennen katsellut. Mitä hän nyt mahtaisi sanoa, jos hänelle kerrottaisiin, että se mitä hän ennen näki, oli pelkkää harhaa ja että hän on nyt lähempänä olevaista, kääntynyt kohti todemmin olevaa, ja näkee siksi oikeammin?
– Ja jos häntä sitten lähdettäisiin väkisin laahaamaan ylös tuota epätasaista ja jyrkkää käytävää pitkin eikä päästettäisi irti ennen kuin hänet on saatu kiskotuksi ulos auringonpaisteeseen, eikö hän kärsisi ja pyristelisi vastaan? Ja kun hän tulisi ulos aurinkoon, hänen silmänsä häikäistyisivät niin, ettei hän näkisi mitään kaikesta siitä, mitä me sanomme todelliseksi.
– Ei ainakaan niin yhtäkkiä.
– Hän tarvitsee siis totuttelua ennen kuin pystyy näkemään täällä ylhäällä. Ensin hän erottaa helpoimmin varjot, sitten vedestä heijastuvat ihmisten ja muiden olioiden kuvajaiset ja lopuksi oliot itsensä. Tämän jälkeen hän voi siirtyä katselemaan taivaan ilmiöitä ja itse taivasta. Kuitenkin hänen on helpompi katsoa yöllä tähtien ja kuun valoa kuin päivällä aurinkoa ja sen loistetta.
– Se on selvä.
– Lopulta hän sitten voi varmaankin katsoa ja tarkastella aurinkoa, eikä vain sen heijastuksia vedessä tai jossakin muussa vieraassa paikassa, vaan sitä itseään, sen oikealla paikalla.
– Varmasti.
– Tämän jälkeen hän jo päätyisikin siihen tulokseen, että juuri aurinko aiheuttaa vuodenajat ja vuoden kiertokulun, että se hallitsee kaikkea täällä näkyvässä maailmassa ja on jollakin tavoin myös kaikkien niiden ilmiöiden alkusyy, joita he ovat nähneet entisessä olinpaikassaan.
– Niin, varmasti hän sen jälkeen päätyisi tähän.
– Vankilamaista asuntoa vastaa näkyvä maailma, ja siinä palavan tulen kajoa auringonvalo. Ja jos ymmärrät, että ylös kiipeäminen ja ylhäällä avautuvien näkymien katseleminen kuvaa sielun kohoamista ajatuksella tavoitettavaan maailmaan, olet tulkinnut käsitykseni oikein. Sellainen mielikuva minulla siis on, että ajatuksella tavoitettavassa maailmassa on viimeisenä ja vain vaivoin nähtävissä hyvä idea. Mutta kun se kerran on nähty, on pakko todeta, että se on kaikissa asioissa kaiken oikean ja hyvän aiheuttaja; näkyvässä maailmassa se synnyttää valon ja sen valtiaan, ajatuksella tavoitettavassa maailmassa se taas itse valtiaana synnyttää totuuden ja järjen.
Platonin luolavertaus
Yo-koe, kevät 2015
Metafysiikassa on kaksi vastakkaista, perinteistä oppisuuntaa: idealismi ja materialismi. a) Hahmottele idealismin ja materialismin peruspiirteet. b) Kuvaile vertaillen jonkun filosofin idealistinen ja toisen filosofin materialistinen oppirakennelma. c) Nykyajan filosofiassa puhutaan realismista ja antirealismista. Kuinka tämä jaottelu suhtautuu jaotteluun idealismi – materialismi?
Yo-koe, syksy 2015
Kysymys olemisesta on kaikkein perustavin metafysiikan kysymys. Jo esisokraatikot kysyivät, onko maailma ykseys vai moneus. Nykyään puhutaan monismista ja pluralismista. Esittele monismia ja pluralismia koskevia filosofisia argumentteja ja arvioi perustellen näiden argumenttien pätevyyttä.