C2 työkokous Martiniquelle, Ranska 28.1.-1.2.2019

Työkokous Collége Eduard Glissand -koululla

28.1.-1.2.2019 työkokous pidettiin Martiniquella, Ranskassa. Isännöivä koulu on nimeltään Collége Eduard Glissand.
Kokoukseen osallistuvat: Mika Sirkka, Arto Juntunen ja Sanna Pienmäki.

MATKAPÄIVÄKIRJA

La 26.1. matka alkoi Helsinki-Vantaalta yhdeksän jälkeen Finnairin lennolla Pariisiin. Pariisin Charles De Gaullen asemalta etsimme bussin jolla pääsimme vaihtamaan asemaa Orlyyn. Orlyssä nautimme pikku lounaan ja käppäilimme turvatarkastuksen ohi odotushalliin, joka oli onnettoman pieni... Lento Martiniquelle oli myöhässä puolitoista tuntia. Air Francen lento kesti lähes 8 tuntia ja tuo aika meni edestakaisin kävellessä ja mehua ja kahvia hörppien. Joku taisi hetkeksi torkahtaakin. Hotellille ja huoneisiimme pääsimme pikku kommellusten jälkeen.

Su 27.1. Päivä meni kävellessä ja kaupunkiin tutustuessa. Osa projektin väestä oli jo tullut paikalle ja heidän kanssaan vaihdettiin kuulumisia. Illalla oli yhteinen illallinen hotellin ravintolassa. Ruoka viivästyi väärinkäsityksen vuoksi puolitoista tuntia.'

Ma 28.1. Ensimmäisenä päivänä kuulimme luennon Martiniquen historiasta, joka on hyvin orjuuspainotteinen. Lisäksi saimme kuulla ajatuksia saaren kehittämisestä. Matkailu on selkeästi tärkein elinkeino ja maataloudessa korostuu sokeriruoko ja sen jalostaminen sokeriksi ja rommiksi. Muutoin infrastruktuurin ja elinkeinojen kehittämiseen tarvitaan ideoita ja rahoitusta.

Iltapäivällä oli mahdollisuus omatoimiseen kaupunkikierrokseen Fort de Francessa.

Ti 29.1. Toisena päivänä pääsimme tutustumaan kouluun, eli College Eduard Glissandiin. Aamulla saimme havaita, että saaren tieverkko ei riitä liikennemäärille. Autojen lisäksi moottoripyörät, skootterit ja muut kaksipyöräiset näyttivät olevan suosittuja ja ohitukset niillä henkeäsalpaavia ainakin meidän mielestämme.
Koululla saimme riehakkaan ja musikaalisen vastaanoton sekä erinomaista kaakaota. Veimme tuliaiset koulun rehtorille ja söimme koulussa lounasta.

Demokratiasta esimerkkinä seurasimme oppilaiden keskusteluharjoitusta, jossa puheenjohtajat vetivät keskustelua mm. aiheesta nuorten itsemääräämisoikeus. Kun keskustelussa toivottiin myöhäisempiä koulun aloitusaikoja (vaikkapa kahdeksalta) vaikenimme viisaasti.
Koulussa saattoi havaita, että opetusvälineistö ei ollut erityisen modernia.

ke 30.1. Aamulla matkasimme Habitation Clement -vierailukeskukseen. Ensin tutustuimme Renaultin ylläpitämään taidemuseoon, jonka kokoelma koostui lähinnä modernimman taiteen teoksista sekä erityisen mielenkiintoisista mekaanisista teoksista. Toisena kohteena oli rommitislaamo ja -museo. Kohteessa oli edelleen toimivia vanhoja koneita mm. sokerimehun puristamiseen ruokosta. Museon kaupasta sai ostaa rommia ja aihepiirin esineistöä.
Lounas oli Perrinen farmilla kukkien keskellä.
Iltapäivällä ja alkuillasta osallistuimme Le Lamentinin kaupungintalolla (Hotel de Ville) paikallisen "nuorisovaltuuston" kokoukseen. Nuoret pitivät pitkiä ja perusteellisia esityksiä sekä ranskaksi että englanniksi. Tulkkausta oli vaikea seurata koska salin äänentoisto puuroutti tulkin puheen.

To 31.1. Päivä alkoi erittäin mielenkiintoisella esittelyllä ja kierroksella Saint Louis -linnakkeella, jossa toimii Ranskan laivastotukikohta. Saimme käsityksen Ranskan merialueiden valvonnasta Karibian alueella. Valtavan alueen valvontaa suorittavat monikansalliset joukot yhteistyössä sekä tietysti USA. Kovin tarkkaan valvontaan ei manuaalisesti päästä, mutta toki uudenlaista valvontaa josta meille ei kerrottu varmaankin on.
Kierros linnakkeessa oli mielenkiintoinen mm. alueella majailevien iguaanien vuoksi. Saimme muutamia hyviä kuvia. Lisäksi meidät ystävällisesti kierrätettiin partioveneellä sataman alueella pieni lenkki.
Iltapäivällä menimme koululle, jossa suunnittelimme Kreikan toukokuista vierailua. Meidän näkökulmastamme projektin asioita olisi voinut käsitellä viikon aikana enemmänkin. Illalla nautimme hotellin ravintolan tarjoamasta pienestä tarjoilusta (hyvityksenä sunnuntain viivästyksestä)

Pe 1.2. Vierailimme saaren pohjoisosassa, jossa näimme mm. 1902 tulivuoren purkauksessa tuhoutuneen St Pierren kaupungin. Toki se on uudelleen rakennettu. Varsinainen vierailukohde oli Précheurin pikkukaupunki, jossa tutustuimme paikalliseen kokeiluun osallistavasta demokratiasta. Väki oli ystävällistä ja tarjoilu oli paikallisia erikoisuuksia, kuten kookosmehua ja suolakalalla päällystettyjä keksejä!
Vierailimme kierroksella kahdessa kohteessa, joissa oli tehty tai tekeillä kuntalaisaloitteiden pohjalta parannuksia mm. sadevesien ohjaukseen. Laitoin merkille joihinkin paikkoihin asetettuihin tsunamitiedotteisiin ja kokoontumispaikkojen merkkauksiin.
Lounas oli ulkoilmaravintolassa, jossa oli selkeästi kunnianhimoinen meininki.
Iltapäivällä oli tilaisuus uimiseen paluumatkan varrella olleella rannalla.
Kunnanjohtaja pinkissä paidassa.

Paluulento alkoi 22.10 paikallista aikaa ja tuon matkan käytimme pääosin nukkumiseen. Pariisissa olimme yhdentoista aikaan ja heti pääsimme yhteysbussilla vaihtamaan kenttää. CDG:llä odotimme parisen tuntia ennen Helsingin lentoa. Helsingissä juoksimme Sannan kanssa paikallisjunaan ja Helsingin rautatieasemalta Kamppiin, jossa ehdittiin juoda pikaiset kahvit ja teet. Illalla kotona oltiin bussin kyydissä Joutsassa hieman ennen yhtätoista ja Jyväskylässä kahdeltatoista. Pitkän matkan takana oli tämä projektikoulu!