MU1

Kokeen kuunteluosio

a) Tsaikovski: Joutsenlampi (romantiikan aikakauden musiikkia 1800-luvulta, ison sinfoniaorkesterin soittamana, paljon nyansseja tunteiden välittämiseksi, yksittäisinä soittimina voisi mainita vaikka harpun ja sooloviulun toisesta osasta...)

b) Glenn Miller: Chattanooga Choo Choo (swing-jazzia 1940-luvulta isolla puhallinorkesterilla, sovitettua eli jokaiselle soittajalle nuotinnettua jazzia ja moniäänistä laulua...)

c) The Beatles: And I Love Her (1960-luvun suurin rock-musiikin mullistaja Briteistä: moniäänistä laulua ja akustisia soittimia rock-yhtyeeltä -> pop-musiikin edelläkävijä...)

d) Bomfunk Mc: Freestyler (1980-luvun syntesoijista alkunsa saanut elektronisen konemusiikin aalto jäi pysyväksi ilmiöksi, ja suomalaiset muusikot onnistuivat viemään osaamistaan ulkomaille, tämä näyte on vuodelta 2000...)

e) Debussy: Clair de Luna (1900-luvun monista ilmiöistä tämä edustaa impressionismia Ranskasta; tuokiokuvia herkästi ja kauniisti flyygelillä tulkiten, paljon arpeggiojuoksutuksia ja nyansseja...)

f) Michael Jackson: Thriller (1980-luvun artistisuuruus oli musiikkivideoiden, tanssiliikkeiden ja discomusiikin edelläkävijä...)

e) Bill Haley & His Comets: Rock Around The Clock (rock-musiikki tuli amerikkalaisten olohuoneisiin 1950-luvun puolivälissä tämän kappaleen myötä, elokuvassa Blackboard Jungle, kokoonpanolla kontrabasso, saksofoni, rummut, sähkökitara ja laulu

f) Pave Maijanen: Milla (Anssi Kelan hittibiisi uudelleen sovitettuna, lainauksia puhallinorkesterin sovituksista ja rockabilly-musiikin sähkökitaroinnista, kuultiin Vain Elämää -sarjassa...)

Tutustu Jazz-musiikkiin! (pe 29.1. tehtävä)

Ohessa on valmiit luentomuistiinpanot jazzista. Lue ne ajatuksella ja kuuntele samalla esimerkit eri tyylisistä jazzin lajeista.

Auta samalla kavereita tunnistamaan tyylilajit! Kirjoita kommenttikenttään, miten sinä tunnistaisit näytteen jazz-lajin. Kommenteilla samalla kuittaat tehtävät tehdyksi.

Katso samalla mitä muuta sivulta löytyy: kaikki kuuntelunäytteet ovat hyvää valmistautumista musiikin kokeeseen.

Tunneilla kuunnellut taidemusiikin näytteet

Tunneilla kuunnellut 1970- ja 1980-lukujen näytteet

Tunneilla kuunnellut 1950- ja 1960-lukujen näytteet

Torstain 14.2. 8:00-9:45 korvaavat tehtävät

Tehtävä 1/3

Lue kirjasta kappale 9, "Harmonia".

Pyri selvittämään, mitä intervalleilla ja harmonialla tarkoitetaan musiikissa. Tieteellistä lisäapua harmoniaan voit löytää esimerkiksi Sibelius-Akatemian sivuilta. Jos oikein innostut asiasta, voit myös perehtyä asiaan teoreettisesti Tampereen yliopiston sivuilla.

Harmonia on vaikeasti ymmärrettävä asia. Jos sillä tarkoitetaan peräkkäisten sointujen muodostamaa harmoniaa, on parasta kuunnella J.S.Bachin preludi C-duurissa. Löydät siihen myös nuotit kirjan sivuilta 78-80. Huomaa, että preludissa ei oikeastaan ole ollenkaan melodiaa, vain peräkkäisiä sointuja! Soinnutus on niin hieno, että siihen on jälkeenpäin kyllä sävelletty melodioita ja sanoitettu lauluja: s.81 Ave Maria on hieno esimerkki siitä.

Tätä aihetta liippaava artikkeli löytyy oheisen linkin takaa, lue ja hämmästy, miten kuuloaistiamme voidaan harhauttaa!

Tehtävä 2/3

Lue kirjasta kappale 10, "Sointiväri".

Sointivärejä on helpointa vertailla ihmisäänistä, joten ensimmäinen tehtävä on käydä kuuntelemassa seuraavat esimerkit:

koloratuurisopraano
altto
tenori
bassobaritoni

Tehtäväsi on näiden kuuntelun jälkeen tehdä oma soittolistasi, jossa on suomalaisia pop- tai iskelmäartisteja
* kaksi tenoria
* kaksi sopranoa
* kaksi alttoa
Lähetä soittolista osoitteeseen ilkka.peltoniemi@ikaalinen.fi

Tehtävä 3/3

Lue kirjasta kappale 11, "Muoto".


Valitse jokin tuttu pop-biisi, ja tee siitä "rakennekartta" seuraavan esimerkin tapaan:
intro-A-A-B-A-välisoitto-A-A-B-A-välisoitto-C-B-B-lopuke

Jos tehtävä tuntuu vaikealta, tehkää tehtävä pareittain: palautatte tehtävän vain molempien nimissä. Muista linkata biisi, josta rakennekartta on tehty. Palautus samaan sähköpostiin.

Tehtävien viimeinen palautuspäivä on ensi viikon tiistai.

MU1 tehtävä perjantaiaamuksi

Musiikin merkitys

Tunnilla puhuttiin, että on vaikea kuvitella, millainen elokuva olisi ilman minkäänlaista musiikkia. Monta tilannetta ja tilaisuutta täytetään monesta eri syystä taustalla vaimeasti tai joskus lujaakin kuuluvalla musiikilla.

Tehtäväsi on käydä tutustumassa ikaalilaiseen musiikkimaailmaan eri liikkeissä; käy kuuntelemassa, millaista taustamusiikkia yrittäjät ovat valinneet taustamusiikikseen. Mieti samalla myös, miksi valinta on tehty, ja mitä yrittäjä haluaa viestittää musiikilla asiakkailleen. Ja entä äänenvoimakkuus - miten se sopii tilaan, ja missä kaiuttimet sijaitsevat, onko niitä monta näkyvillä...? Valitse kolme erilaista ja eri kokoista liikettä.

Palauta tehtävä oheiseen palautuskansioon, mikäli onnistuu. Muussa tapauksessa voit kilauttaa sähköpostiini ilkka.peltoniemi@ikaalinen.fi


1. Musiikki ja minä (MU1)

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija löytää oman tapansa toimia musiikin alueella. Hän pohtii oman musiikkisuhteensa kautta musiikin merkitystä ihmiselle ja ihmisten väliselle vuorovaikutukselle. Hän tutkii omia mahdollisuuksiaan musiikin tekijänä ja tulkitsijana, kuuntelijana sekä kulttuuripalvelujen käyttäjänä. Kurssilla tutustutaan opiskelijoiden omaan ja muuhun paikalliseen musiikkitoimintaan. Opiskelija kehittää äänenkäyttöään ja soittotaitoaan musiikillisen ilmaisun välineenä. Kurssilla syvennetään musiikin peruskäsitteiden tuntemusta käytännön musisoinnin avulla. Opiskelija oppii tarkkailemaan ääniympäristöään ja perehtyy kuulonhuoltoon.

(pakollinen kurssi)

MU1 tehtävä 12.12.

1. Lue kappale 5 "Mikä musiikissa maksaa?"

2. Mene sivulle www.teosto.fi, ja klikkaa itsesi sisään musiikin käyttäjänä.

3. Tutki, millaisia maksuja...
a) urheilu-, uima- ja jäähallit
b) yhtenä iltana tilaisuudessanne esiintyvä DJ
...maksaa Teostolle. Tee raportti kirjallisessa muodossa.

4. Lue aivan sivun alareunasta löytyvä tutkimusraportti "Musiikki liiketoimintasi tukena".

Perusta kuvitteellinen yritys Ikaalisiin. Määrittele yrityksen toimiala, koko ja muoto itse. Selvitä sen jälkeen, millaisia maksuja maksat taustamusiikin soittamisesta vuosittain.

5. Kirjoita tehtävästä raportti ja palauta se osoitteeseen ilkka.peltoniemi@ikaalinen.fi tai suoraan Pedanetin palautuskansioon.

TAIDEMUSIIKKIA

Barokin musiikkia
Miten voisin tunnistaa?
* cembalo oli yksi tärkeimmistä soittimista
* puupuhaltimet ja jousisoittimet olivat suosittuja
* musiikki on juhlavaa hoviviihdykettä
* melodioissa on koristeellisia etuheleitä
* teknistä taituruutta arvostettiin
* sävellykset perustuvat yhteen teemaan tai tunnelmaan
G.F.Händel: Vesimusiikkia
J.S.Bach: Toccata ja Fuuga uruille, D-molli

Klassismin musiikkia
Miten voisin tunnistaa?
* koko teoksen kuuntelemalla havaintona rakenteellinen selkeys (esim. rondo- tai sonaattimuoto)
* äänenvoimakkuuden vaihtelu: crescendoa ja diminuendoa
W.A.Mozart: Sinfonia 40, G-molli
J.Haydn: Sinfonia 94 "Yllätys", G-duuri

Romantiikan musiikkia
Miten voisin tunnistaa?
* sinfoniaorkesterin koko oli suurimmillaan, siksi nyanssit ovat teoksissa suuria
* harmoniat entistä monipuolisempia, kromatiikkaa, dissonansseja, modulaatioita
* tunnelmien vaihtelu
* kansalliset piirteet
P.I.Tsaikovski: Joutsenlampi
E.Grieg: Peer Gynt
* virtuoosien arvostus
F.Liszt: Unkarilainen rapsodia no.2

1900-luvun taidemusiikki
Miten voisin tunnistaa?
* usein muita kuin duuri- ja molliasteikkoja: atonaalisuus
* tempon vaihtelut
C.Debussy: Clair de Lune (impressionismi)
I.Stravinsky: Tulilintu
A.Scöhnberg: op. 26 puhallinkvintetille

JAZZIA

New Orleans, Dixieland, Ragtime
Miten voisin tunnistaa?
* Ragtimea soitetaan pääasiassa pianolla
Russel Wilson: When The Saints Go Marching In
* New Orleans -jazzin eli Dixielandin kokoonpano on perinteisesti klarinetti, trumpetti, pasuuna, piano ja rumpusetti, toisinaan myös kitara ja kontrabasso
* klarinetisti soittaa melodian yläpuolisia koristelevia ääniä
Midlife Jazzband: Tiger Rag

Swing
Miten voisin tunnistaa?
* isot puhallinorkesterit, tarkat sovitukset
* improvisointi vähäisempää, hetki sooloiluun löytyy sovituksesta
* ikivihreitä melodioita, tanssittavaa jazzia
Glenn Miller: Chattanooga Choo Choo
Club For Five & UMO: Glenn Miller -sikermä

Bebop
Miten voisin tunnistaa?
* virtuoosimaista improvisointia
* nopeatempoista, ei tanssittavaa
* pienet kokoonpanot (saksofoni, trumpetti, piano, kontrabasso, rummut)
Dizzy Gillespie & Charlie Parker: Bebop

Cool Jazz
Miten voisin tunnistaa?
* hillitympää kuin BeBop
* modaalisista asteikoista syntyvä erikoinen tunnelma
Miles Davis: Birth of the Cool

Soul Jazz
Miten voisin tunnistaa?
* blues- ja gospelvaikutteet
* toistuvat riffit
Soul Jazz Unit: Need your Funk

Free Jazz
Miten voisin tunnistaa?
* nimensä mukaisesti vapaata äänimaiseman tekoa...
Louis Minus Seize: Free Jazz

ROCK'N ROLLIA

Ensimmäiset 1940-luvun lopulla
1950-luvun Rock'n Rollia

1960-luvun ilmiöitä
The Shadows: Apache
1970-luvun Heavy Rock, Glam rock, Soul Funk, Disco...
Led Zeppelin: Whole Lotta Love Heavy Rock
David Bowie: Starman Glam Rock
Queen: Bohemian Rhapsody Glam Rock
James Brown: Sex Machine Soul Funk
Earth, Wind & Fire: Boogie Wonderland Soul Funk Disco
Kool And The Gang: Ladies Night Soul, Funk, Disco

Uteliaille kurssin ulkopuolelta...
Ramones: Blitzkrieg Bop Punk
Eagles: Hotel California Country, Rock, Pop
Human League: Seconds syntetisaattorit saapuvat
Sugarhill Gang: Rappers Delight Rap-musiikin alku
Michael Jackson: Thriller musiikkivideoiden alkutaival
Madonna: Like a Virgin naispoppareiden nousukausi
Van Halen: Jump Heavyn valtakausi
Guns N' Roses: Welcome to the Jungle