Step 5: Peli-Ippo: Laput ja muistipelikortit muistiinpanotekniikoina

Step 5: Peli-Ippo: Laput ja muistipelikortit muistiinpanotekniikoina

Oppimiskerralla tavoitteina on tutustua muistilappujen ja muistipelikorttien käyttöön opiskelun tukena. Lisäksi pohditaan sinnikkyyden merkitystä opiskelussa.

Oppimiskerralla läpi kuljetettava luonteenvahvuus on sinnikkyys.

1. Motivointi ja tavoitteet

Osiossa tutustutaan sinnikkyyteen erilaisten selviytymistarinoiden ja sinnikkyyden määrittelyn avulla. Lisäksi käydään läpi keskustelun säännöt, keskustellaan selviytymistarinoista ja käydään yhdessä läpi oppimiskerran tavoitteet.

2. Arki ja elämä

Osiossa oppilaat esittelevät oman lempipelinsä pienryhmissä apukysymysten avulla:

  • Mikä pelin nimi on?
  • Millainen pelisi on?
  • Millaisia hahmoja siinä on?
  • Mihin sen pelimaailma sijoittuu?
  • Mikä tavoite pelillä on?
  • Miksi pelaat tätä peliä?
  • Minkä ikäisille se on tarkoitettu?
  • Kuinka kauan pelaaminen kestää?
  • Miten pelissä voi menestyä tai voittaa?
  • Mitä pelaamisessa erityisesti tarvitaan?
  • Mikä pelissä on jännittävintä?
  • Miten pelissä voi onnistua?
  • Miten pelissä epäonnistuu?

Ryhmän jäsenet sopivat, kenen peli esitellään kaikille muille. Tehtävänä on myös kirjoittaa oman pelin nimestä yksi sana niin, että sen kirjaimet ovat aakkosjärjestyksessä.

3. Tiedonhaku

Osion aikana pelataan erilaisia internetistä löydettäviä muistipelejä tai käytetään tavallisia muistipelikortteja. Internetistä tai esimerkiksi omasta englannin kielen oppikirjasta voi etsiä sanastoa ryhmän tekemään muistipeliin.

4. Tiedonkäsittely ja soveltaminen

Osiossa katsotaan Ippo-video, joka keskittyy muistiinpanotekniikoista tarralappujen käyttöön ja muistipelikortteihin. Video katsotaan kohdasta 2.15-2.45.
Videon voi myös näyttää kertauksen vuoksi alusta (0.00) kohtaan -2.45.

Harjoituksena oppilas lukee etukäteen valitun sadun ja kirjaa sadun pääasiat tarralapuille.

Lisäksi oppilaat valmistavat pienryhmissä muistipelikortit (vähintään 5 paria) haluamastaan aiheesta, esimerkiksi englannin sanoista. Muistipelejä pelataan ryhmittäin.

5. Itsearviointi

Oppimispäiväkirjassa kirjataan ylös mitä asioita sai tänään aikaiseksi, vaikka niitä ei olisi huvittanut tehdä ja millainen olo tekemisen jälkeen oli. Lisäksi pohditaan toimivan ryhmän jäsenten ominaisuuksia ja tarralappujen hyödyllisyyttä uuden oppimisessa.

6. Toimintakulttuurin arviointi

Oppimiskerran lopuksi vastataan yhteiseen kyselyyn toimintakulttuurista. Kyselyssä arvioidaan tehtyjen tehtävien mielekkyyttä, ryhmän toimintaa ja oppimisilmapiiriä:

  • Minkälainen ilmapiiri harjoituksissa oli?
  • Millaisia tehtävät olivat?
  • Miten yhdessä tekeminen onnistui?

Kysely voidaan toteuttaa esimerkiksi Socrativella.

Kotitehtävä oppilaille:

Pohdi seuraavaa kertaa varten mikä on sinun lempisatusi ja perustele miksi valitsit juuri sen.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä