Aihe 6: Tapahtuma

Tapahtuma

Tapahtumien avulla useat säikeet ja hahmot voivat viestiä keskenään. Tapahtuma on siis viesti yhdeltä säikeeltä toiselle säikeelle samassa hahmossa tai toisessa hahmossa. Scratchissä viestin lähettävässä palikassa lukee “lähetä …” ja vastaanottavassa palikassa “kun vastaanotan…”. Viestit voivat olla keskeyttämättä ohjelman toimintaa tai sitten vaatia ohjelmaa odottamaan, kunnes vastaus saadaan.

Tapahtumiin liittyviä palikoita:

laheta_scratch2.png
kun_vastaanotan_scratch2.png
vihrea_lippu_scratch2.png

Uuden viestin luominen
- klikkaa "lähetys" -palikan mustaa nuolta ja valitse "uusi viesti"
- anna viestille nimi
- jos haluttaisiin luoda kissalle viesti, joka kertoo, kun kissaa on klikattu hiirellä, lisätään kissalle sekä lähetä että vastaanota -palikat