Aihe 3: Ehtolause

Ehtolause ja Boolean lauseke

Ehtolauseiden avulla ohjelmoinnissa saadaan ohjelma toimimaan halutulla tavalla ehtojen täyttyessä. Ehtolauseita Scratchissä ovat palikat, joissa lukee “jos”, “kun” tai “kunnes”. Ehtolauseessa siis edellytetään, että jonkin ehdon pitää olla totta, jotta jotain tapahtuisi. Ehtolauseiden avulla voidaan ohjelmaa jaksottaa ja haaroittaa sen kulkua tiettyjen ehtojen mukaisesti.

Ehtolauseita

“jos”-palikan sisälle laitettavat asiat suoritetaan, jos pitkän timantin muotoisen alueen ehto täyttyy. Tätä kutsutaan if-rakenteeksi:
jos_niin
“jos-muuten” -palikka liittyy edelliseen. Siinä suoritetaan jos:in sisäpuolella olevat asiat vain, jos ehto täyttyy. Muuten suoritetaan “muuten” sisällä olevat asiat. Tätä kutsutaan if-else -rakenteeksi:
jos_niin_muuten
“Kun” -palikka on myös ehtolause:
kun_painetaan_valilyonti.png
Myös tämä palikka on ehtolause:
odota_kunnes.png
Boolean lausekkeet

Ehtolauseisiin liittyvät Boolen lausekkeet. Ne voivat olla vain joko totta tai epätotta. Scratchissä palikat, jotka ovat pitkänomainen timantin muotoisia, ovat Boolen lausekkeita. Scratchissä olevissa ehtolauseissa ehto on Boolen lauseke.
Tässä yksi Boolen lauseke. Se voi olla vain joko totta tai epätotta:
koskettaako.png
Toinen esimerkki Boolen lausekkeesta:
yhtasuuri.png