Aihe 1: Lause

Lause

Ohjelmoinnissa lause on toimintaohje tai käsky, joka kertoo tietokoneelle, että sen pitää tehdä jotain. Scratchissä palikat, joissa lukee jokin komento, ovat lauseita, jotka esim. liikuttavat hahmoja tai muuttavat niiden ulkonäköä. Tuplaklikkaamalla palikkaa saat sen suorittamaan komennon. (Malan[1]; Nelimarkka, Vainio & Kinnunen 2011, 5. [2])

Esimerkkejä lauseista

Tämä palikka liikuttaa hahmoa 10 askelta (pikseliä) eteen päin

liiku_10_askelta.png

Tämä palikka liu’uttaa hahmoa 1 sekunnin x- ja y-koordinaattien määrittämään paikkaan

liuu_1_sekuntia.png

Tämä palikka saa hahmolle aikaiseksi puhekuplan, jossa lukee ”Hei!” kahden sekunnin ajaksi

sano_Hei.png

Tämä palikka saa hahmon vaihtamaan ulkomuotoa ”Asusteet”-välilehdellä ilmenevään asusteeseen

vaihda_asusteeksi-1.png

Tämä palikka saa tietokoneen soittamaan ”miau”-äänitehosteen

soita_aani.png

Tämä palikka saa tietokoneen soittamaan valittua rumputehostetta valitun ajan

soita_rumpua.png

Tämä palikka asettaa kynälle neliössä ilmenevän värin (neliötä klikkaamalla voit vaihtaa värin viemällä hiiren halutun värin päälle ja klikkaamalla)

aseta_kynalle_vari.png

Tätä palikkaa klikkaamalla saat hahmon piirtämään kuvioita sen mukaan, miten ohjelmoit sen liikkumaan

kyna_alas.png

Tämä palikka pysäyttää koodin etenemisen yhden sekunnin ajaksi

odoata_1_sekuntia.png

Tämä palikka nollaa ajastimen

nollaa_ajastin.png

Tällä palikalla voidaan yhdistää asioita. Esim. tämä palikka tuottaa ”heimaailma”

yhdista_hei_ja_maailma.png