Ohjelmointi visuaalisessa ohjelmointiympäristössä

Scratch

Tällä kurssilla tutustutaan ohjelmointiin visuaalisessa ohjelmointiympäristössä ohjelmalla Sratch. Ohjelmasta on olemassa nettiversio ja koneelle ladattava peli. Käytämme koneelle ladattua versiota, jotta tallentaminen onnistuu.

Scratch -ohjelmointi perustuu erilaisiin hahmoihin, joita yhteen ohjelmaa on mahdollista luoda useita. Jokaista hahmoa ohjataan omalla koodilla, joten ne toimivat toisistaan riippumatta, vaikka voivatkin kommunikoida keskenään. Hahmot seikkailevat esiintymislavalla, jonka taustaa voi muokata mieleiseksi. Hahmoja ja taustavaihtoehtoja voi luoda ja muokata itse, mutta valittavana on myös paljon valmiita ehdotelmia.

Kurssin suorittaminen

Kurssi koostuu teoriaosuuksista ja tehtävistä. Lue aina ensin teoria ja tee sen jälkeen siihen liittyvät tehtävät. Tehtävät palautetaan etusivun palautuslaatikkoon. Pidä huoli, että olet palauttanut jokaiseen tehtävän. Teoriaosuudesta on kurssin päätyttyä testi.

Kurssi pohjautuu Tero Toivasen Scratch klubiin.